Max Verstappen toppet den siste testdagen i Bahrain – mens Mick Schumacher utnyttet de ekstra to timene med testing til å sette nest beste tid!
De siste tre dagene med offisiell vintertest, eller pre-season-test som kan gjerne kaller det, skal gjerne gi en del svar på spørsmål som melder seg før en sesongstart. Spesielt nå i 2022 hvor bilene er helt nye basert på et nytt regelverk.
Men jammen har ikke flere spørsmål også stilt seg etter tre dager. For etter totalt 24 timer med test, med åtte timer kjøring fordelt på tre dager, så har kan man dannet seg et slags førsteinntrykk om ikke annet om hvor landet ligger.
Samtidig skal man under testing ta en del av enkelttidene med en klype salt, og tenke over denne såkalte «sandbagging»-taktikken som ofte brukes under test i motorsport, ved at man bevisst kjører saktere enn hva man er i stand til for å skjule styrkene sine mens man fortsatt er i en utviklingsfase.
Interessant er det jo å se Haas, som fikk to timer ekstra den siste dagen, etter at alt utstyret dere ble forsinket til den første testdagen, brukte de stadig bedre forholdene til å la Mick Schumacher sette nest beste tid.
🗣 "No one gives full beans or goes to qualifying spec at testing, so we can’t read too much into the timing screens."#F1Testing | @Max33Verstappen 🇳🇱
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) March 12, 2022
Maktdemonstrasjon av Verstappen
Mye har likevel tydet på at Ferrari har vært det sterkeste teamet, og igjen var de helt i toppen under den siste testdagen i Bahrain. Men helt på tampen av testen slo regjerende verdensmester Max Verstappen til med tiden 1:31,720 – den desidert beste tiden som er satt her over de tre siste dagene.
Og det var en maktdemonstrasjon uten like, for Charles Leclerc andretid var nesten syv tideler bak nederlenderen. Ergo klemte Red Bull til med et tempo og en styrke – i alle fall på en enkeltrunde – de ikke har vist fram på samme måte tidligere i testperioden.
Og mens Red Bull og Ferrari er nevnt har vist solid styrke, så er det et Mercedes-team som etterlater store spørsmålstegn etter disse testdagene, tildels sammen med McLaren, blant de fire teamene vi normalt kan regne for å ligge høyst oppe på tabellen.
Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen oppsummerer tingenes tilstand slik.
– Mercedes var sterkest den første dagen. Det var ikke så lett å se, men da vi studerte data nærmere, så så det sterke ut. Fredag så Ferrari sterkest ut og i dag er det ingen tvil. Det er Red Bull som har slått tilbake. De kommer med en ny «sidepod» på bilen, fløyet over fra Storbritannia. Og ikke bare er Verstappen raskest med en oppsiktsvekkende tid med de nye bilene, men de har kjørt fort på «long runs», og bilen ser lettkjørt ut uten at de har hatt noen problemer, sier Gulbrandsen.
Mercedes-fører George Russell leverte riktig nok en fjerdetid, men hans tid var hele sekundet bak Verstappen. Begge satte også denne tiden med den mykeste gummiblandingen.
Tidene har blitt raskere og raskere utover dagen, men det er verdt å merke at Lewis Hamilton ikke la inn noen kanonrunde, bevisst eller ei. En beskjeden 17. tid, 4,5 sekund bak Verstappen er ikke noe Hamilton vedkjenner seg uten en detaljert mengde forbehold.
Gulbrandsen er i alle fall rimelig sikker på at fjorårets konstruktørmestere ikke «sandbagger» seg så svake, og tror de oppriktig har flere utfordringer de sliter med å løse. Spesielt med denne såkalte «porpoisingen», at bilen gynger og spretter ved høye hastigheter for marktrykket i bakkeffekten under bilen plutselig slår sprekker når aerodynamikken presser bilen så mye ned i bakken at den subber nedi.
Dette problemet kom til syne da de hadde sine første testturer i Barcelona, men de fleste teamene ser ut til å ha løst dette i større og mindre grad bedre enn Mercedes.
– Mercedes har trøbbel. Det innrømmer Hamilton, og det innrømmer flere. De har et radikalt utseende med sidepoden sin, men de sliter med gyngingen på langsiden. De har en jobb foran seg, hvis det da ikke er sånn at de bare skjuler alt sammen. Men det tror jeg faktisk ikke akkurat nå, konkluderer kommentatoren.
Av andre team er det verdt å nevne at spesielt Alpine og Alfa Romeo har vært de største positive overraskelse. Fernando Alonso satte en tredjetid på tampen av siste testprogram, snaue sekundet bak Verstappen med ett hakk hardere gummiblanding attpåtil.
Alfa Romeo-fører Valtteri Bottas leverte også en femtetid, 1,2 sekunder bak verdensmesteren, attpåtil med to hakk hardere gummiblanding. Det er også verdt å nevne at hans nye kinesiske teamkamerat Guaunyu Zhou hadde en sterk tid på formiddagspasset, og endte til slutt nummer 11. Dermed ser det ut til at Alfa Romeo har sortert ut mange av problemene de hadde under den første shake down i Barcelona tidligere i vinter.
Av andre positive overraskelser er det verdt å nevne at Kevin Magnussen fredag kveld satte dagens nest raskete rundetid etter at Haas har fått ekstra tid med test ettersom de gikk glipp av store deler av første testdag grunnet forsinkelser med frakten av teamet. Og hans teamkamerat, Mick Schumacher, overbeviste på ettermidagspasset med en åttenetid totalt, 1,4 sekunder bak Verstappen med to hakk mykere gummiblanding.
Største hodebryet har kanskje McLaren, som tidvis har vist god styrke, men som har slitt mer og mer under disse testdagene. Riktig nok verdifulle mil for Lando Norris som måtte kjøre alle passene etter at Daniel Ricciardo ble satt ut av sykdom, som i går kveld viste seg å være koronaviruset. Norris noterte seg for kun en niendetid på tampen av lørdagen, fire hundredeler bak Schumacher med samme gummiblanding.
Saken er levert i samarbeid med Parcferme.no