Med årets første kringkastede testdag unnagjort og ny sesong av «Drive to Survive» rett rundt hjørnet er det virkelig ikke lenge før sesongstart.
Spenningen før årets sesong er større enn på mange år. Et nytt helomvendende teknisk regelverk er lansert og håpet er at det skal tette lukene mellom bilene og gjøre racingen bedre. Det er fortsatt uvisst hvem som har en klar fordelen i år og hvem som har truffet feil.
Parc Fermé har fulgt første dagen i Bahrain-testen tett og dette er noen av høydepunktene under dag én.
Magnussen «comeback»
Et teknisk problem på et av lasteflyene Haas hadde frakten sin i fikk problemer ved avreise. Noe som gjorde at teamet ikke fikk bilen på banen da depotet åpnet klokken åtte torsdag morgen.
Testdagen for Haas startet derfor med å innkvartere Kevin Magnussen i den nye VF22en samt sette opp resten av garasjen slik at teamet kunne være klare til å følge Pietro Fittipaldis testkjøring i ettermiddagspasset.
Da teamet endelig var klare dro Fittipaldi ut på banen. I de fire timene som var tilgjengelig for lagene klarte testsjåføren til Haas å logge hele 47 runder i sine pass. Raskeste rundetid for Fittipaldi var en 1:37,422 som var nok til å plassere han på en femtendeplass. Haas kjørte kun med det harde dekket og prototype dekket til Pirelli.
«Porpoising» fortsatt ett problem
Noe av det mest utfordrende for teamene når et nytt regelverk innføres er hvordan endringene vil se ut i praksis. En viktig del av årets regelverk er at «ground effect» har kommet tilbake i større grad.
Det betyr veldig enkelt forklart at gulvet på en Formel 1 bil oppfører seg som støvsugeren du har hjemme. Når bilen kjører dannes det et lavtrykk under gulvet som «suger» bilen mot bakken og gir aerodynamisk grep.
Problemet med denne innføringen ble ikke synlig før første test i Barcelona. En bieffekt av ground effect er noe som kalles «porpoising». Når det oppstår porpoising forsvinner lavtrykket og bilen spretter opp før den så blir sugd ned mot asfalten å spretter opp igjen.
Da teamene testet bilene sine i vindtunnelene er det ikke utenkelig at de ikke har fått bilen lav nok til å kunne oppdage det før bilene kom på banen. Teamene kan motvirke porpoising ved å øke høyden på bilen men det går på bekostning av rundetider.
What Porpoising Feels Like | Formula 1 2022 pic.twitter.com/ey1OC480aZ
— Motor Racing Clips (@MotorRacingClip) March 10, 2022
Mercedes med ny sidepod
Den store snakkisen i dagens test var uten tvil den radikale endringen på sidepodden til Mercedes. Da teamet var ute på banen i Barcelona hadde de en mer tradisjonell fremgangsmåte og så ikke altfor ulik ut til konkurrenten sine.
Det var derimot det stikk motsatte av det som rullet ut av Mercedes sin garasje i dag tidlig. Dette er så langt det beste eksempelet på at teamene forsøker å finne hull i regelverket. Konseptet var nok klart allerede under Barcelona men det er sannsynlig at teamet ikke ønsket å vise frem designet før Bahrain slik at ingen av konkurrentene kan kopiere de.
The talk of the town in #F1Testing. 🤍🦈 pic.twitter.com/VmaMMC9LGl
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) March 10, 2022
Italienerne raskest på dag én
På morgenpasset var det Ferrari på topp med Charles Leclerc. Monegaskeren fullførte 64 runder i første del av dagens test. Leclerc var ute på medium og soft dekket i sitt pass og overleverte bilen til sin makker Carlos Sainz som skulle kjøre på ettermiddagen.
På ettermiddagen var det derimot et annet italiensk lag på topp. AlphaTauris Pierre Gasly fullførte 102 runder i dagens test og satte raskeste rundetid på 1:33,902. I mellomtiden var lagkameraten hans, Yuki Tsunoda opptatt med å besvare F1-fansens spørsmål på nettstedet Reddit.
Tung start for McLaren
McLaren måtte i siste liten endre kjøreplanen sin da Daniel Riccardo måtte stå over dag én grunnet sykdom. Lando Norris tok derfor over dagens arbeidsoppgaver og fullførte 50 runder for det britiske laget.
McLaren kunne nok kjørt flere runder i dagens morgenpass om ikke det var for bremseproblemer tidlig for den unge briten.
Day 1 of #F1Testing 🇧🇭 ends under the red flag. 🚩
Hard work continues tomorrow, team. 👊 pic.twitter.com/h1UKLPGo47
— McLaren (@McLarenF1) March 10, 2022
Aston Martin vs. Alpine
Mot slutten av dagens test var det Fernando Alonso og Lance Stroll som stod for underholdningen. Selv om uenighetene seg i mellom skapte hodebry ga det fansen en første kikk på hvordan bilene oppfører seg i nærheten av hverandre.
Fra siste sving og ned mot sving én var det ingen av de som ville vike for den andre. Det bød på spennende duellering inn mot sving tre hvor Alonso prøvde å ta innersving på Stroll. Kanadieren rikket ikke på seg og holdt utsiden og kom seg forbi spanjolen.
To rødflagg
Første rødflagg under testdagene i Bahrain kom da Lance Stroll sine «aero-rakes» løsnet og skadet gulvet på hans Aston Martin. «Aero-rakes» er et instrument Formel 1-team bruker for å måle luftstrømmer og sammenligne mot simuleringer som er gjort i hovedkvarteret.
Restene fra gulvet til Stroll ble strødd utover langstrekken før sving 14 og måtte ryddes opp før sesjonen kunne startes om igjen.
Også helt på slutten av ettermiddagskjøringen skulle vi få et rødflagg. Det var det Sergio Perez som stod for da han snurret sin Red Bull i sving åtte.
Mexicaneren snurret under «virtual safety car» og trillet bilen forsiktig bakover for å forsøke å snu bilen i riktig retning. Dessverre for Perez så han ikke sandfellen som lå rett bak han og endte opp med å kjøre seg fast da han omsider skulle forsøke å komme seg i gang igjen.
Med kun åtte minutter igjen på klokken resulterte det i at sesjonen ikke ble omstartet.
Seks team over 100 runder
Selv om han stod for et litt flaut rødflagg var det imponerende nok Sergio Perez som alene kjørte flest runder i dagens test med hele 138 runder. Red Bull valgte å dele opp sin førerduo slik at Perez benyttet hele dagen. I morgen er det Max Verstappen som skal logge runder.
Også Mercedes og Alfa Romeo gjorde god progresjon i dagens test. Førstnevnte logget 122 runder til sammen hvor Lewis Hamilton startet dagen med morgenpasset og ga bort bilen til George Russell som satt Mercedes sin raskeste rundetid på 1:35,941 i ettermiddag.
Hos Alfa Romeo brukte Valtteri Bottas 66 runder på å gjøre seg komfortabel i sin nye bil. Han satt også raskeste rundetid av de to Alfaene med en rundetid på 1:35,495. Nykommer Guanyu Zhou fikk og god tid på å tilvenne seg hans nye bil med 54 runder. Ti lsammen logget duoen 120 runder.
Ferrari fulgte så etter med 116 runder kombinert med Leclerc og Sainz, mens Williams logget 104 runder med Alexander Albon som og gjør «comeback» i år. Det sjette teamet som logget over 100 runder i dag var AlphaTauris Pierre Gasly med 102.
Saken er laget i samarbeid med Norges ledende nettside for motorsport: Parcferme.no