Det tok ikke lang tid fra ryktene begynte å svirre til de faktisk stemte. Kevin Magnussen (29) skal kjøre Formel 1 for Haas i 2022.
Dette kommer som en direkte følge av at teamet valgte å bryte både med hovedsponsor Uralkali og deres russiske fører Nikita Mazepin, sønn av Uralkali-sjefen Dmitry Mazepin.
Magnussen har lang fartstid i teamet fra før der han var fast traver hos Haas i fire sesonger fra 2017 til 2020. Etter at han og Romain Grosjean ikke fikk fornyet tillit etter 2020-sesongen var det lite som tydet på at han skulle komme tilbake til Formel 1, og selv ga han også uttrykk for at hans Formel 1-karriere var ferdig.
Men denne realiteten ble en annen da teamet tok kontakt for en aldri så liten prat. For selv om Pietro Fittipaldi er deres trofaste reservefører, og i så måte var høyest tippet sammen med Antonio Giovinazzi til å fylle setet til Mazepin, så skulle det altså en 29-åringen fra Roskilde til for å gjøre teamet fornøyd.
LES OGSÅ: Mazepin: Fikk ikke noe forvarsel
– Jeg var åpenbart veldig overrasket, men samtidig veldig begeistret over å få telefonen fra teamet. Jeg har kikket etter ulike retninger i forbindelse med planene mine for 2022, men sjansen til å komme tilbake til Formel 1 dukket opp, og med et team jeg kjenner veldig godt, så ble det altfor attraktivt. Jeg må si tusen takk til både Peugeot og Chip Ganassi Racing for å kunne fristille meg med en gang, sier Kevin Magnussen i en pressemelding fra teamet.
Kevin Magnussen returns for his fifth season at #HaasF1
Hear from Kevin and the team ⤵️#HaasF1 https://t.co/7G7ylMC8DD
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) March 9, 2022
Dansken fortsatte sin karriere i 2021 med IMSA-mesterskapet i USA der han ble nummer syv sammenlagt i toppklassen DPi. I tillegg fikk han ett innhopp i IndyCar på Road America, som endte med brutt løp, og han stilte også til start i 24-timersløpet på Le Mans for det heldanske teamet High Class Racing med pappa Jan og Anders Fjordbach som øvrige førere i trioen.
Planen var å fortsette i år, i tillegg til å forplikte seg til Peugeot sin satsing på Langdistanse-VM, noe han nå bekrefter at han er fristilt fra.
Magnussen er kjent for å ha hatt en pangstart på sin Formel 1-karriere der han ble nummer to i debuten i Australia for McLaren. Siden har det gått bokstavelig talt nedover, men han har glimtet til med flere poengplasser siden, både for McLaren, Renault og de siste fire årene for Haas.
Men 2020 ble også en tung sesong for et stadig nedadgående Haas-team, som i fjor var det desidert svakeste feltet på griden med to debutanter – Mick Schumacher og Nikita Mazepin – i førersetene.
LES OGSÅ: Drive to survive sesong 4 anmeldelse
– Kevin var en nøkkelperson de gangene vi tidligere har luktes, ikke minst da vi tok våre beste plasseringer i Formel 1 i 2018. Han fortsatte i fjor å vise at han er en racerfører på høyt nivå, med nye seiere og pallplasser på CVen. Han vil være en veteran både i garasjen og på ingeniørrommet og vil bli en solid målestokk for oss i den pågående utviklingen av VF-22, sier teamsjef Günther Steiner i pressemeldingen.
Saken er levert i samarbeid med våre usedvanlig gode venner i Parcferme.no
Tegn et abonnement i dag og bli oppdatert på all motorsport på fire hjul – hver dag!