Det ble mye diskusjon etter at Belgia Grand Prix endte med en runde bak sikkerhetsbilen og halve poeng i et løp der kvalifiseringen ble avgjørende. Nå endrer FIA reglene.
Regnet på Spa er legendarisk og fryktet, og i fjor sørget det for en rekke utsettelse før hele feltet kjørte bak sikkerhetsbilen en runde slik at poengene kunne deles ut.
Resultatet ble at Max Verstappen vant – og topp 10 ble tildelt halve poeng.
Nå endrer man regelverget slik at kravet blir at ingen poeng vil bli delt ut med mindre to runder har blitt gjennomført av løpets leder, uten sikkerhetsbil eller virtuell sikkerhetsbil.
I tillegg har man brutt ned regelverket ytterligere, ved å si at de fem første vil få poeng om mer enn to runder, men mindre av 25 prosent av løpsdistansen er gjennomført.
Om løpets leder har gjennomført mellom 25 og 50 prosent av løpsdistanse, vil de ni første få poeng, mens hvis 50 til 75 prosent av løpsdistansen er kjørt vil hele topp 10 få poeng.
Om løpets vinner har gjennomført to runder, mens mindre enn 25 prosent av løpsdistansen fordeles poengene på de fem første på følgende måte:
1: 6 poeng
2: 4 poeng
3: 3 poeng
4: 2 poeng
5: 1 poeng
Om vinneren har gjennomført mellom 25 og 50 prosent av løpsdistansen fordeles poengene slik:
1: 13 poeng
2: 10 poeng
3: 8 poeng
4: 6 poeng
5: 5 poeng
6: 4 poeng
7: 3 poeng
8: 2 poeng
9: 1 poeng
Om vinneren har fullført mellom 50 og 75 prosent av løpsdistansen blir poengene slik:
1: 19 poeng
2: 14 poeng
3: 12 poeng
4: 9 poeng
5: 8 poeng
6: 6 poeng
7: 5 poeng
8: 3 poeng
9: 2 poeng
10: 1 poeng
De nye reglene krever godkjennelse av FIA World Motor Sport Council.