Red Bull likte dårlig at deres sjef for aerodynamikk sluttet for å bli ny teknisk sjef hos Aston Martin – de går nå til retten for å ilegge karantene for Dan Fallows.
Fallows aksepterte et tilbud fra Aston Martin i juni 2021 – med utgangspunkt i at han skulle starte i jobben i januar 2022. Red Bull hevder at kontrakten tilsier at han tidligst kan si opp kontrakten om nesten ett år – med et halvt års oppsigelsestid. Det betyr at han tidligst kan starte hos Aston Martin i juli 2023.
Som et resultat av dette mener Red Bull at Fallows ikke kan starte i jobben som planlagt, ikke minst fordi han har et for stort innblikk i det arbeidet Adrian Newey og teamet hans har gjort med 2022-bilen.
Dokumentene viser at Fallows ble tatt av arbeidet med F1, og har jobbet det siste halve året med utviklingen av en ny gatebil innenfor Advanced Technologies-delen av selskapet.
SE: Dette ga F1-stjernene hverandre til jul
Fallows skal ha bedt om å få avslutte arbeidsforholdet – og mente at hans oppsigelse var kommet innenfor rimelig tid.
Det finnes flere eksempler på at tidligere ansatte i Red Bull har sluttet uten å fullføre hele kontraktsperioden, men denne gangen mente altså ledelsen i teamet at Fallows visste for mye.
En avgjørelse er ventet i slutten av januar, men etter den første høringen i desember ser det ut som om Red Bull har ganske gode kort på hånden.
Interessant nok er det ikke første gang at Fallows er involvert i en strid mellom to team. I 2014 ønsket han å gå fra Red Bull til McLaren. Den gangen signerte han en avtale med McLaren, men Red Bull tilbød ham en bedre kontrakt. Det hele endte i en ikke offentlig avtale mellom de to teamene.