De nye bilene i årets sesong skal gi tettere racing og gjøre det enklere å kjøre forbi. Nå viser Mercedes noen små hint om hva de driver med frem mot vi får se bilene for første gang.
Tre føreroverganger i tre team er allerede spikret, og teamene jobber på spreng for å ferdigstille de nye bilene sine. For der 2021 skulle bli en mellomsesong, i alle fall på papiret, så skulle alle kluter settes til for bilene som skal bygges etter et helt nytt regelverk.
Hovedformålet er å skape tettere racing ute på banen etter at det de siste årene har vist seg svært krevende å ligge tett på hverandre og duellere ute på banen med små marginer som følge av de svært avanserte aerodynamiske egenskapene på bilen. Aerodynamikken skal nå forenkles ytterligere, det kommer helt nye dimensjoner på dekkene – 18-tommer erstatter 13-tommer – som også framprovoserer en helt ny tankegang på geometri og oppsett.
Motorregelverket forblir det samme, og den eneste formelle forandringen er at Red Bull selv tar over Hondas motorteknologi. Likevel skal det bygges helt nye biler under et nytt regelverk, noe som skaper en ekstra dimensjon av spenning inn mot 2022-sesongen. Blir ståa som før? Blir det generelt jevnere? Hvem kommer til å overraske positivt, og hvem kommer til å floppe?
Hos Mercedes har de begynt å lekke noen få hint – og har delt to bilder som tilsynelatende viser konturen av den nye bilen.
Det er riktig nok allerede presentert en generell prototype fra Formel 1 selv, men det betyr ikke at det er slik bilene kommer til å se ut alle som en. Derfor vakte det ekstra oppsikt at Mercedes nå viser fram noe av det som skal illustrere deres bil.
LES OGSÅ: Atle Gulbrandsen – Takk for i år
Det er foreløpig satt av få datoer på når teamene skal lansere sine biler, men dette pleier å skje fra rundt midten av februar, tett på de første testene. Ferrari har allerede signalisert at de følger denne planen, men i skrivende stund er det ingen satte datoer på når Formel 1-teamene skal avsløre sine nye doninger for offentligheten første gang.