Det har gått noen dager siden tidenes kanskje mest dramatiske Formel 1-sesong ble avsluttet på tidenes kanskje mest dramatiske måte. Og jeg er på plass på Yas Marina Circuit, hvor stemningen er veldig delt rundt det som skjedde.
Formel 1-sesongen er ikke helt over ennå. For etter kun en fridag, startet testingen her på Yas Marina Circuit i dag, og den fortsetter i morgen. Grunnen til at jeg reiste rett til Abu Dhabi etter at F1-finalen var ferdig, er imidlertid Formel 2-testen som starter på torsdag. Da skal nemlig Dennis Hauger kjøre sin første test i Formel 2, og det er et ganske stort øyeblikk for meg personlig også. Etter å ha kommentert og reist verden rundt på F1-løp siden 1997 måtte jeg selvsagt få med meg Hauger sin F2-debut ringside, da dette er et viktig øyeblikk for norsk bilsport.
I tillegg til Formel 2 får jeg også med meg Formel 1-testingen her i Abu Dhabi, og i dag var Formel E-mesteren Nyck de Vries raskest for Mercedes, foran F2-fører Liam Lawson i Red Bull, F2-mester Oscar Piastri i Alpine og IndyCar-fører Pat O’Ward i McLaren. Ukjente navn? Ja, det er fordi dette kalles en «Young driver test», hvor teamene har muligheten til å gi unge førere en test. I tillegg deltar mange av de erfarne førerne, og Max Verstappen kjørte mange runder i dag. Det gjorde han med de nye 18 toms felgene og de nye dekkene som skal brukes neste år. Det er interessant å høre tilbakemeldingene fra førerne på at det blir mindre bevegelse i bilen (mindre gummi), men at bilen samtidig blir mer nervøs (mindre fjæring på grunn av mindre gummi). Raskeste med nye hjul var Daniel Ricciardo, tre sekunder bak de Vries. Jeg synes for øvrig bilene ser veldig tøffe ut med de nye hjulene, og enda tøffere blir de nok på neste års biler.
Delte meninger om dramaet på søndag
Her i Abu Dhabi er for øvrig meningene rundt søndagens sesongavslutning like delt som ellers i verden. De som heier på Max Verstappen synes ikke avslutningen var særlig problematisk, mens andre ser mer problemer med måten Abu Dhabi Grand Prix ble avsluttet på.
Selv mener jeg Max Verstappen på mange måter er en fortjent verdensmester i Formel 1-sesongen 2021. Han har kjørt fantastisk bra i hele år, han har vunnet flest løp og han har vært uheldig ved flere anledninger. Samtidig mener jeg Lewis Hamilton hadde vært en like fortjent verdensmester. Også han har kjørt utrolig bra, han hadde inntil Abu Dhabi Grand Prix en seier mindre enn Verstappen, og også Hamilton har vært uheldig ved flere anledninger denne sesongen.
Jeg skal ikke gå gjennom hele sesongen her, og vurdere hvem som har hatt mest flaks og uflaks, hvem som har fått flest og færrest straffer, hvem som har flest og færrest tekniske problemer, hvem som har imponert mest osv., men anbefaler saken til kollega Aleksander Wiik på parcferme.no, som tar for seg litt av det.
Før Abu Dhabi Grand Prix sa jeg at den som kom først av Verstappen og Hamilton også fortjente å bli årets verdensmester. Og på TV-sendingen etter løpet gjentok jeg dette, og sa at det derfor var helt ok at Verstappen ble verdensmester, selv om han utvilsomt var heldig med Latifis krasj og sikkerhetsbil på slutten.
Sikkerhetsbil kan oppfattes veldig urettferdig, og kan også være veldig urettferdig for noen, men det er tross alt en del av motorsport og Formel 1. Mercedes var klar over at dette kunne skje.
Men etter TV-sendingen kom det frem at Mercedes protesterte på det som hadde skjedd. To regler var nemlig brutt, mente Mercedes. Den ene, som sier at alle bilene som er tatt igjen med en runde skal få anledning til å kjøre forbi sikkerhetsbilen og komme seg inn på lederrunden igjen. Og den andre, som sier at sikkerhetsbilen etter dette skal kjøre inn på påfølgende runde. Ingen av disse reglene ble fulgt. Kun fem biler ble sluppet forbi sikkerhetsbilen, og sikkerhetsbilen kjørte inn på den samme runden – ikke den påfølgende.
Et klart regelbrudd, skulle man tro.
Men det er ikke så enkelt, for det finnes nemlig en regel til, og den sier at Race Director (Michael Masi) kan overstyre de to andre reglene. I tillegg argumenterte Red Bull med at resultatet ikke hadde blitt annerledes om alle bilene hadde blitt sluppet forbi sikkerhetsbilen, og at det i en annen regel står at når beskjeden om at «sikkerhetsbilen skal inn på denne runden», så betyr det i slutten av denne runden. Dermed ble ikke Mercedes sin protest tatt til følge, men Mercedes har varslet at de muligens appellerer avgjørelsen.
Advokatmat her, altså.
Vil Mercedes appellere?
Resultatet av det som skjedde vet vi imidlertid alle. Etter at sikkerhetsbilen kjørte inn gjenstod en runde, og da var Lewis Hamilton i prinsippet sjanseløs mot Max Verstappen, som hadde nye dekk. Noen har lurt på hvorfor Hamilton ikke gikk inn for å sette på nye dekk bak sikkerhetsbilen, men det kunne han ikke ta sjansen på. Hadde han gjort det, så kunne Verstappen ha valgt å bli ute på banen og således tatt over ledelsen. Og om de hadde fulgt regel 14.12, og sikkerhetsbilen ikke hadde kjørt inn før mot slutten av runde 58, så hadde Verstappen vunnet.
Derfor var avgjørelsen til Michael Masi om å se bort fra regelen (som han da ifølge regel 15.3 har rett til) så å si det samme som å gi VM-tittelen til Verstappen. Og selv om Verstappen på mange måter fortjente VM-tittelen, sesongen sett under ett, så synes jeg ikke dette oppleves som rettferdig.
Jeg tror Formel 1 hadde kommet mye bedre fra det om de hadde fulgt de normale reglene, og fullført løpet bak sikkerhetsbilen. Nei, vi hadde ikke fått den heseblesende sisterunden, men det hadde fortsatt vært et spennende løp. Og den som var raskest i løpet på søndag hadde vunnet, nemlig Lewis Hamilton. Og ja, da hadde han blitt verdensmester. Jeg tror ikke en slik avgjørelse hadde skapt en storm av reaksjoner, for da hadde rettferdigheten seiret – på søndag, i det minste – og den normale prosedyren med sikkerhetsbil hadde blitt fulgt.
Et annet alternativ, som mange har nevnt, er at man kunne ha rødflagget løpet. På den måten kunne både Hamilton og Verstappen ha startet med nye dekk, og vi hadde fått en «rysare» de siste rundene.
Om Mercedes velger å appellere, hva som i så fall blir dommen, hvem som blir årets verdensmester og hvilke konsekvenser dette får for Michael Masi og fremtidige regler, skal bli veldig spennende å følge med på. Jeg er helt enig i at det ikke er heldig å endre på hvem som har blitt årets verdensmester ETTER at Verstappen allerede har blitt hyllet som den nye mesteren, men jeg mener samtidig at det ikke var heldig måten det skjedde på. Min magefølelse er imidlertid at Max Verstappen blir stående som verdensmester, fordi regel 15.3 gjør at Race Director i prinsippet kan leke «Gud».
Men var det riktig av ham å gjøre det?
Nei, jeg heier ikke på Hamilton
Etter å ha lest dette vil sikkert noen mene at jeg heier på Lewis Hamilton og ikke på Max Verstappen. Det er det reneste sprøyt. Jeg heier ikke på noen av dem (eller like mye på begge to, for å si det på en annen måte), og som jeg sier er Max Verstappen på mange måter en verdig mester, for han har kanskje vært den beste sjåføren i årets sesong. Men måten sesongen ble avsluttet på – og således måten Max Verstappen ble verdensmester på – var ikke rettferdig i mine øyne. Lewis Hamilton og Mercedes var raskest i det siste og avgjørende løpet – men ble fratatt VM-tittelen fordi Race Director valgte å overprøve de normale reglene for sikkerhetsbil.
Jeg har for øvrig full respekt for at jobben til Race Director er utrolig vanskelig, spesielt i dette øyeblikket. Jeg har tidligere skrytt veldig av Michael Masi, og mener han har tilført F1 mye bra. Men akkurat denne søndagen bommet han. Og han bommet da det gjaldt som mest å ikke bomme.
Hvorfor Masi valgte å gjøre som han gjorde, kan man jo bare spekulere i. Ja, han ønsket helst at løpet ikke skulle bli avgjort bak sikkerhetsbil, men da burde han i så fall ha rødflagget løpet. Ble han påvirket av Red Bull? Det håper jeg ikke, men som jeg har sagt tidligere har jeg reagert på denne radiokommunikasjonen mellom teamene og Race Director. Ja, det er underholdende TV, men jeg forstår ikke hvorfor teamene skal ha muligheten til å forsøke å påvirke Masi underveis i et løp på denne måten. Jeg mener Masi, og dommerne, skal få ta avgjørelsene sine i fred.
Når det gjelder regelen om at biler som er passert med en runde, skal få komme tilbake på lederrunden bak sikkerhetsbil, så ble denne introdusert i 2012, om jeg ikke husker feil. Denne regelen er også urettferdig på mange måter (samme regel gjelder ved rødflagg, og en som hadde flaks med denne tidligere i år var Hamilton), men den ble innført for å øke underholdningsverdien.
Og vi skal ikke glemme viktigheten av underholdningsverdi. Et 100% rettferdig Formel 1-løp kan nemlig være ganske kjedelig til tider. På mange baner er det så vanskelig å ligge nære hverandre – og kjøre forbi hverandre – med årets F1-biler, at om det ikke skjer noe uforutsigbart, så kan det fort bli prosesjon.
Jeg mistenker at «underholdningsverdi» også er en av grunnene til at vi oftere ser sikkerhetsbil ute på banen nå, og ikke bare mer rettferdige VSC, selv og jeg er klar over at den offisielle årsaken går på sikkerhet. Og jeg har tidligere applaudert begge disse regelendringene, fordi de nettopp har ført til mer uforutsigbarhet og spennende løp. Men når det skjer i slutten av tidenes mest spennende F1-finale, og resultatet blir urettferdig, så ble det rett og slett litt for mye av det gode for meg.
Jeg ser derfor ikke bort i fra at flere av disse reglene endres. Og kanskje nå er det rette tidspunktet å gjøre det på. Neste år kommer nemlig de nye bilene, og hvis de fungerer etter hensikten blir det tettere racing, mer forbikjøringer – og mer spenning uten at man trenger uforutsigbare hendelser som sikkerhetsbil for å «sprite opp» løpene.
Formel 2-test
Uansett har Formel 1 fått massiv oppmerksomhet verden over de siste dagene, og selv om en del har uttrykt stor skuffelse over måten løpet ble avgjort på, så tror jeg dette bare er med på å øke interessen for Formel 1.
Og kanskje vi kan få en nordmann i Formel 1 en dag også? Dennis Hauger høster enorm respekt i F1-miljøet, og det skal bli spennende å følge ham i Formel 2. I dag var jeg med da Dennis og en gjeng «varmet opp» med innendørs skydiving, og i morgen skal han støpe sete. På torsdag er det så klart for hans første Formel 2-test, og selv om det ikke blir noe fokus på rundetider på denne testen, så er den viktig med tanke på neste sesong.
Stay tuned!
Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen
Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.