Det ble Max Verstappen som litt overraskende var raskest på dagens kvalifisering før det avgjørende løpet i årets F1-sesong. Han var klart raskere enn Lewis Hamilton, men de to rivalene starter med ulik strategi.
Det skulle som vanlig bli en spennende utvikling på kvalifiseringen der tittelkandidatene Max Verstappen og Lewis Hamilton jevnt byttet på med å ha de raskeste rundene og sektorene. Og selv om Hamilton var raskest under to av tre treninger, så har Verstappen jevnt vist gjennom helgen at han på ingen måte har latt seg hekte av på tempo.
LES OGSÅ: Advarer foran helgen
I kvalifiseringen er det uansett Q3 som gjelder, men taktikken for løpet settes allerede i Q2. De som går videre til Q3 må med unntak av spesielle unntak starte løpet med de dekkene de satte bestetiden med i Q2, og det er også vanlig å forsøke å sette en bestetid med mediumdekk for å ha et lengst mulig førstestint til løpet.
Verstappen pådro seg dog en flatspot på mediumdekket sitt fra Q2, og ble derfor tvunget til å ta et nytt taktisk valg. Han kan sette en bedre tid med soft-dekk og der med fravike fra den opprinnelige taktikken, eller han kan stole på at flatspoten er kjørbar med i løpet. Uansett kan FIA gripe inn og gi unntak dersom flatspoten ville utgjort en sikkerhetstrussel, noe som ikke umiddelbart virket å være et tema i dette tilfellet.
LES OGSÅ: Atle Gulbrandsen: Kan F1 bli elektrisk?
Men fra Q2 til Q3 og Red Bull viste tidlig at Sergio Perez ville spille en viktig støtterolle på langsidene ved å gi Max Verstappen såkalt «tauehjelp» ved å gi nederlenderen ekstra dragsugeffekt for å få høyere toppfart. Mercedes derimot sendte Hamilton først framfor Valtteri Bottas, slik at Hamilton aldri ble tildelt samme hjelp fra teamkompisen.
Verstappen hadde uansett en fantastisk siste sektor mens Hamilton ikke hadde tempo til å henge med der. I tillegg fikk han ingen gratis tideler på langsiden, og i det første forsøket i Q3 tok Verstappen en kanonrunde, hele halvsekundet foran Hamilton.
Det skjedde ingen nevneverdig forandring til siste forsøk i Q3. Verstappen fikk på nytt tauehjelp, det fikk ikke Hamilton, men det spilte nok ingen rolle uansett. Nederlenderen var i soleklart best form i kvalifiseringen da det gjaldt som mest. Dermed starter han nå i pole position med ett hakk mykere dekk enn Hamilton, som vil gi en umiddelbar fordel i starten og de første rundene – før fasit på denne taktikken vil foreligge når begge førerne har gjennomført sine obligatoriske dekkbytter.
Som en liten tvist på slutten så ble det verken Sergio Perez eller Valtteri Bottas på en tredjetid. McLaren-fører Lando Norris leverte også en sterk kvalifisering og kjørte inn til tredjetiden, og starter dermed fra andre rekke med Sergio Perez ved siden side – også begge disse med soft-dekk.
Det kan med andre ord bli hett rundt ørene til Hamilton under starten i morgen …
1) Max Verstappen, Red Bull, 1:22,109
2) Lewis Hamilton, Mercedes, +0,371
3) Lando Norris, McLaren, +0,822
4) Sergio Perez, Red Bull, +0,838
5) Carlos Sainz jr., Ferrari, +0,883
6) Valtteri Bottas, Mercedes, +0,927
7) Charles Leclerc, Ferrari, +1,013
8) Yuki Tsunoda, AlphaTauri,+ 1,111
9) Esteban Ocon, Alpine, +1,280
10) Daniel Ricciardo, McLaren, +1,300
Saken er levert i samarbeid med Parcferme.no