Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: Ikke imponert av Verstappen

Atle Gulbrandsen: Ikke imponert av Verstappen

Saudi Arabia GP, en tråd: Wow, for et løp, og tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. Det var en morsom dag på jobben. Noen lurer på om vi heier på noen av førerne, men for å gjenta meg til det kjedsommelige; nei, vi bryr oss virkelig ikke om hvem som vinner, og er helt nøytrale. Men i dag må jeg innrømme at jeg ikke ble spesielt imponert av Max Verstappen.

Fra www.twitter.com/atlegulbrandsen:

Jeg er for hard racing, og mener ofte at det dømmes for strengt i F1, men jeg synes Verstappen brøt en grense i dag. Det å ta så store sjanser at de andre førerne enten må vike unna, eller så ender det opp med en krasj, er ikke imponerende racerbilkjøring i min bok. I den første omstarten virker det som Verstappen mister hodet helt. Hamilton har en bedre start, men Verstappen bremser altfor sent og må utenfor banen for å komme seg forbi Hamilton igjen. Soleklart regelbrudd, og dette ble godt håndtert av dommerne med å flytte Verstappen bak Hamilton i den neste omstarten.

I den andre omstarten har Verstappen en fantastisk start, og selv om han også her tar en stor sjanse, så synes jeg denne var bra. Men da Hamilton er på vei forbi Verstappen ut på runde 37, så mener jeg Verstappen mister hodet igjen. Verstappen bremser altfor sent, og Hamilton må svinge unna for å unngå et sammenstøt. Klart regelbrudd igjen, like etterpå fikk Verstappen beskjed om å slippe Hamilton forbi.

Så kommer vi til den store snakkisen, som ender med et sammenstøt. Utgangspunktet her var at Hamilton ikke ville kjøre forbi Verstappen i «DRS detection zone» før sving 27, for da visste han at Verstappen mest sannsynlig ville han i neste DRS-sone. Derfor kjørte ikke Hamilton forbi Verstappen da sistnevnte bremset ned. Men det forsvarer ikke at Verstappen bremset ned rett foran Hamilton (som vi nå har sett i dokumentet fra dommerne).

Jeg er for øvrig enig i at Verstappen selv kunne velge å være taktisk, og forsøke å slippe forbi Hamilton rett før en DRS-sone, men Hamilton har en like stor rett til å være taktisk ved å velge å ikke kjøre forbi akkurat der. Om Verstappen ikke hadde bremset, hadde Hamilton trolig kjørt forbi på start/mål, og det hadde ikke blitt delt ut noen flere straffer.

Nå hadde nok resultatet blitt det samme, men fordi Verstappen ikke slapp Hamilton forbi, fikk han en fem sekunders straff for det som skjedde på runde 37. At Verstappen likevel slapp forbi Hamilton – og så kjørte forbi han igjen umiddelbart etterpå – var kanskje en slags demonstrasjon fra Verstappen for å vise hvordan han hadde tenkt å gjøre det noen runder før. Jeg vet ikke.

Etter at Verstappen fikk sin fem sekunders straff, kunne Hamilton ha ligget rett bak Verstappen til løpet var over – og fortsatt vunnet løpet. Men dekkene til Verstappen var slitt, og Hamilton ville forbi. I denne forbikjøringen var det Hamilton som presset Verstappen utenfor banen i sving 27. Dette var en unødvendig manøver av Hamilton, synes jeg, men ikke så graverende som det vi så fra Verstappen tidligere.

Fordi Verstappen, etter min mening, mister hodet, fikk han altså tre straffer i dette løpet. Først ble han flyttet bak Hamilton etter det som skjedde i den første omstarten. Så fikk han fem sekunders straff for det som skjedde på runde 37. Og til slutt fikk han ti sekunder straff for å ha forårsaket en kollisjon med Hamilton. 15 sekunders straff fratok ikke Verstappen andreplassen, men det å få tre – etter min mening fullt fortjente – straffer i et F1-løp er ikke spesielt imponerende.

Men det vi så i dag var en desperat Max Verstappen som, etter min mening, var villig til å ta for store sjanser for å beholde VM-ledelsen. Det lykkes han ikke med, og nå er det helt likt mellom Verstappen og Hamilton før finalen. Om begge bryter der og tar null poeng, vil Verstappen vinne på flere seire enn Hamilton. Jeg håper inderlig ikke Verstappen faller for fristelsen og forsøker å kjøre Hamilton av banen. Det kan uansett være risikofylt. En ting er skader, naturlig nok, men husk hva som skjedde med Michael Schumacher da han kjørte på Jacques Villeneuve i 1997. Han ble disket fra hele sesongen, og flyttet ned fra en andreplass til sisteplass i mesterskapet.

Hvem som til slutt blir årets verdensmester i F1 betyr ingen ting for meg, men jeg håper Verstappen kjører mer med innsiden av hodet i Abu Dhabi. Gjør han det – og blir verdensmester – skal jeg være den første til å gratulere. Vinner Hamilton skal jeg gratulere han like mye. Jeg håper bare det blir et «clean race».

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.