Etter å ha sett på data fra situasjonen der Lewis Hamilton kjører på Max Verstappen, gir dommerne Verstappen ansvaret, og deler også ut ekstra straff til nederlenderen.
Det skjedde mye og mangt i Jeddah under tidenes første Saudi-Arabia Grand Prix, men det er spesielt én hendelse alle kommer til å snakke om i all overskuelig framtid: Da Lewis Hamilton kjørte på Max Verstappen bakfra etter at sistnevnte reduserte farten betydelig på banens raskeste punkt.
Den korte varianten av historien er at Verstappen tidligere hadde kjørt forbi Hamilton på en såpass irregulær måte at han ble bedt om å gi tilbake plassen. 24-åringen lyttet tilsynelatende til dette uten at det virket som Hamilton hadde fått samme beskjed.
Noe forfjamset skjønte sistnevnte lite over at hovedkonkurrenten plutselig sakket farten betydelig inn mot banens siste sving, i et parti hvor de normalt har godt over 300 kilometer i timen. Det endte med at Hamilton kjørte på Verstappen og ødela litt av frontvingen, men begge kom seg greit videre.
– Han bremsetestet meg! utropte en frustrert Hamilton, som bare en runde før hadde kalt Verstappen for «crazy» etter den nevnte forbikjøringen.
Dommerne har nå sett nærmere på datainformasjonen som er tilgjengelig og samtidig tatt en nærmere prat med de involverte. Det kommer også fram etter dommernes vurderinger at den absurde situasjonen også oppstod fordi ingen ville være først inn i DRS-sonen etter siste sving.
Men dommerne er altså ikke i tvil.
Max Verstappen endte på andreplass til tross for totalt 15 sekunder tidsstraff.
Max Verstappen endte på andreplass til tross for totalt 15 sekunder tidsstraff. Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
Verstappen bremset såpass at og kjørte på en slik måte at han er ene og alene ansvarlig for at sammenstøtet oppstod. Dette slås ned på med en 10-sekunders straff i tillegg til ytterligere to straffepoeng på lisensen.
– Føreren av bil 33 (Verstappen, journ.anm.) lurte på hvorfor bil 44 (Hamilton, journ.anm.) ikke hadde kjørt forbi, og føreren av bil 44 fastslo at fordi han ikke visste at bil 33 skulle gi plassen tilbake, så var han ikke klar over årsaken til at bil 33 sakket ned farten.
– For å straffe føreren av bil 33 er nøkkelpunktet for dommerne at føreren av bil 33 bremset helt plutselig (69 bar) og markant, noe som resulterte i en nedbremsing på 2,4G. Selv om vi forstår at fører i bil 44 kunne ha kjørt forbi bil 33 når bilen først senket farten, så forstår vi hvorfor han (og fører av bil 33) ikke ønsket å være først til å krysse DRS, heter det i domsavsigelsen fra FIA, før de poengterer klart og tydelig at Verstappen alene var ansvarlig for situasjonen.
Red Bull-føreren hadde fra før en 5-sekunders straff for nevnte irregulære forbikjøring, men summen av tidsstraffer hindrer ikke Verstappen i å beholde andreplassen bak Hamilton. Etter totalt 15 sekunder med tidsstraff hadde han fortsatt nesten seks sekunder å gå på ned til Valtteri Bottas.
Saken er levert i samarbeid med Parcferme.no