En uke etter kontroversene i Brasil, og Mercedes forsøk på å få straffet Max Verstappen i etterkant av løpet, øker også sjansen for at Red Bull vil levere en protest mot konstruksjonen av bakvingen til Mercedes.
Etter løpet i Brasil ble det klart at Red Bull tok kontakt med FIA for å be dem om å undersøke bakvingen til Mercedes. Denne forespørselen hadde imidlertid ingenting å gjøre med feilen som ble oppdaget i forbindelse med åpningen når DRS ble aktivert.
Red Bull har over lenger tid mistenkt at bakvingen til Mercedes flekser for mye på de raske rettstrekkene, noe som gir mindre luftmotstand og høyere toppfart.
LES OGSÅ: Møter FIA på torsdag
Dette skal være årsaken til at Max Verstappen undersøkte vingen til Lewis Hamilton etter kvalifiseringen – noe som kostet ham friske 500.000 kroner i bot.
Kontroversen føyer seg inn i en serie med diskusjoner runder fleksible vinger – noe som også gjorde at Red Bull og flere andre måtte gjøre endringer på sitt design.
– Dette er ting vi må se på, for det ser ut som vingen i enkelte hastigheter flekser en hel del, sa Verstappen. Det var derfor jeg gikk for å se nærmere på den.
Flere sentralt i Red Bull-teamet, blant dem Helmut Marko kommenterte flere ganger farten til Hamilton gjennom helgen.
Alt tyder på at Red Bull hadde planlagt en protest mot bakvingen til Mercedes, men teamet så neppe noen hensikt i å spille dette kortet etter diskvalifiseringen av Hamilton for det ulovlige åpningsnivået på DRS-vingen.
Red Bull ser imidlertid ikke bort fra at de vil gjøre dette i ett av de tre neste løpene.
– Det er viktig for oss å forstå hvor den økte farten kommer fra. De hadde riktignok en ny motor, men de kjører med samme mengde marktrykk som i Monaco – likevel var Hamilton 30 km/t raskere på den runden han passerte Max, sa teamsjef Christian Horner til Sky Sports F1.
Han sier at det er opp til FIA og regulere og kontrollere sporten – og at han stoler på at de tester og undersøker.
Han får – som vanlig – klart svar fra teamsjef i Mercedes, Toto Wolff.
– Folk er kan selvsagt både utfordre og protestere, det skjer ofte – og vi har tilbudt Red Bull en vinge som de kan ta med seg hjem for å plukke fra hverandre. Bilen vår er fullt lovlig og vi viser den frem hvor det måtte være. Det er en del av spillet å se på hvordan andre team designer sin bil, og du utfordrer reglene. De må gjerne være både skeptiske og litt paranoide – det er OK for oss, sa Wolff.