Årets sesong har vært lang og spennende. Før vi starter løpet i Mexico oppsummerer Håvard Hjelle sesongen så langt – sånn at du har 100 prosent oppdatert før de siste fem løpene.
Vi har ankommet første helg i november og vi er fem helger unna finalen på den rekordlange Formel 1-sesongen 2021. Fem av 23 løp gjenstår. I Mexico (denne helgen), Brasil, Qatar, Saudi Arabia, og Abu Dhabi.
Årets verdensmester for førere heter Lewis Hamilton eller Max Verstappen.
Førstnevnte, den adlete, syv-dobbelte verdensmesteren fra Storbritannia, har vunnet VM seks av de siste syv årene, der lagkamerat Nico Rosberg triumferte i 2016.
Men i år har en fantastisk duell med nederlandske Verstappen utspilt seg gjennom hele sesongen. 24-åringen debuterte i sirkuset i 2015 som 17-åring for Red Bulls søsterlag i Formel 1, dagens Alpha Tauri. Nå kan han bli den første føreren siden 2007 som ikke er fra Tyskland eller Storbritannia, og som vinner VM. Spenningen i årets mesterskap er en gave til alle nye og trofaste fans.
I år er det første siden Mercedes sin rekke med mesterskapstriumfer begynte i 2014 at det tyske teamet har en seriøs utfordrer til titlene, i det østerrikske Red Bull-teamet, som kan sette en ende til det lengste og mektigste dynastiet gjennom sportens 71 år lange historie.
Hvis du har gått glipp av den spennende tittel-duellen, eller deler og biter av årets sesong, er dette en kort fortelling av hva sesongen har bydd på og vært så langt, løp for løp.
1 BAHRAIN GRAND PRIX
28. mars gikk starten på årets sesong, ute i den arabiske ørkenen.
Racing Point-teamet var blitt til Aston Martin, og inn var Sebastian Vettel kommet, etter syv år i Ferrari. Han var blitt erstattet av Carlos Sainz. Renault var blitt til Alpine. Fernando Alonso gjorde et nytt comeback i Formel 1, og erstattet australske Daniel Ricciardo, som på sin side hadde gått til McLaren.
Inn i Haas-teamet var to Formel 1-debutanter kommet. Nikita Mazepin – og sønn av sin far, Mick Schumacher. Inn som ny andrefører i Red Bull ankom mexicanske Sergio Perez, som vant sitt første løp i Formel 1 på slutten av fjorårssesongen.
Lewis Hamilton ble årets første seierherre. Men med under ett sekunds margin ned til det som skulle bli hans duellant om mesterskapet denne sesongen, Max Verstappen. 7 poengs forsprang til briten idet sirkuset forflyttet seg til Italia og Imola-banen tre uker senere.
20 år gamle Yuki Tsunoda, kun den andre japaneren i Formel 1 siden 2009, debuterte, for Alpha Tauri, med en 8. plass. Samtidig ble løpet en indikasjon på hvor tett og jevn kampen mellom lagene bak de to store, ville bli utover sesongen.
2 EMILIA ROMAGNA GRAND PRIX
18. april
Det ble Max Verstappen-triumf i sesongens andre løp på Imola-banen i San Marino, inni Italia. En trygg margin ned til Hamilton, som på sin side satte løpets raskeste runde og beholdt ledelsen sammenlagt med ett poeng. McLarens supertalent, 21-år gamle Lando Norris fra Storbritannia, ble nummer tre.
Førerne hos duellantene om konstruktørmesterskapets tredjeplass fulgte også på de neste plassene. Charles Leclerc, Carlos Sainz i Ferrari, og Daniel Ricciardo, Norris sin lagkamerat.
Sebastian Vettel i Aston Martin startet fra pitlane, fikk en stop and go-straff, gjorde tre pitstops, måtte bryte løpet, men fullførte likevel foran de to Haas-bilene på resultatlisten, som begge endte over to runder bak vinneren. Det amerikanske laget var før allerede før sesongen spådd en blytung sesong og resten av året skulle vise seg å bli nettopp det.
3 PORTUGAL GRAND PRIX
2. mai
Løpet som kom inn som erstatningsløp i den spesielle fjorårssesongen, grunnet covid-19 pandemien, ble gjentatt i år.
På den berg- og dalbane-pregede banen Portimao langs Algarve-kysten seiret Lewis Hamilton, halvminuttet foran Max Verstappen, og økte ledelsen i sammendraget til 8 poeng.
I et løp som manglet den helt store spenningen.
4 SPANIA GRAND PRIX
9. mai
Igjen var det duellantene om mesterskapet som endte på de to øverste plassene, med Lewis Hamilton sin andre seier på rad og dermed en økt ledelse til Verstappen, nå på 14 poeng.
Fernando Alonso i Alpine tok på seg rollen som tog-sjåfør hos DRS-sporveier, men som skapte en god kamp i midtfeltet om plasseringene. I en heller mer underholdende utgave
av Spanias Grand Prix enn tilfellet har vært de siste sesongene.
5 MONACO GRAND PRIX
23. mai
Det sies at legendariske Monaco Grand Prix, gjenstand for debatt for om det bør fortsette på kalenderen, vinnes med stor sannsynlig på lørdagens kvalifisering, grunnet den høye vanskelighetsgraden på forbikjøringer rundt i fyrstedømmet.
En dog meget underholdende kvalifisering så Charles Leclerc på hjemmebane sikre seg pole position. Som ble etterfulgt av en enorm skuffelse for alle Formel 1-fans og monegaskeren selv, som likevel ikke fikk stilt til start grunnet problemer med Ferrari-bilen.
Et déja vu til enklere tider kom i form av at mesterskapsleder Hamilton og Sebastian Vettel, tidligere firedobbel verdensmester, i en innledningsvis skuffende Aston Martin-bil denne sesongen, noe overraskende stilte opp side ved side på startgriden, fra 7. og 8. startspor.
Duellen i løpet vant Vettel, som endte på en sterk 5. plass. Hamiltons plassering fra kvalifisering til løp endret seg derimot ikke. En skuffende helg for briten.
Ferrari fikk et plaster på såret med andreplass til Carlos Sainz. Lando Norris i McLaren tok sin andre pallplass for sesongen.
Det ble seier til Max Verstappen, som hadde overtatt pole posistion fra en Leclerc som ikke fikk stilt til start. En stor svingning i sammendraget i VM, der nederlenderen nå plutselig ledet med 4 poeng som følge av de syv plassene som skilte han og Hamilton.
6 ASERBAJDSJAN GRAND PRIX
6. juni
Gateløp rundt i landets hovedstad, Baku. Bildet av en forbannet VM-leder Verstappen som sparker til det sviktende bakhjulet på Red Bull-bilen gikk verden rundt. Kun fem runder før slutt. I bakgrunnen, et stort banner over banen: ExperienceAzerbaijan. Det gjorde han.
Løpet ble dog vunnet av lagkameraten til Verstappen, Sergio Perez, hans første triumf for Red Bull, og andre totalt. En omstart kun to runder før mål, og en intens, ellevill avslutning på løpet ledet blant annet til at Sebastian Vettel på strålende vis fulgte opp et solid Monacos Grand Prix to uker tidligere med andreplass. Pierre Gasly fra Red Bulls søsterteam Alpha Tauri ble nummer tre. En relativt overraskende topp av resultatlisten, og utfall på løpet.
Med Lewis Hamilton helt nede på en femtendeplass og utenfor poeng, forble stillingen sammenlagt uforandret. Null poeng til Mercedes i løpet forøvrig, der 17 sekunder skilte de femten første førerne i mål.
7 FRANKRIKE GRAND PRIX
20. juni
Ingen kollisjoner, ingen sikkerhetsbil, ingen biler som måtte trekke seg, og null regn.
Kun ren racing i et uvanlig spennende og flott Frankrikes Grand Prix.
Red Bull- og McLaren-førerne bidro til et solid og underholdende løp, imens det var frustrasjon hos Mercedes. Selv om Hamilton ble nummer to i løpet var han bak rival om mesterskapet, seirende Verstappen. Nederlenderen økte sin ledelse i sammendraget til 12 poeng.
Komisk var for øvrig orkesterets ødeleggende tolkning av Østerrikes nasjonalsang for det seirende Red Bull-teamet på podiet. Toner det luktet svidd av, med negativt fortegn.
8 STEIERMARK GRAND PRIX
27. juni
Red Bulls egen hjemmebane, Red Bull Ring, i vakre omgivelser omringet av Alpene, var vertskap for to strake løp i årets sesong. Den meget spesielle fjorårssesongen åpnet her, med nettopp dette formatet, og ble gjentatt i år, men denne gang lengre ut i sesongen.
Det ble hjemmeseier på direkten, med Max Verstappen nok en gang på toppen av podiet.
Med komfortabel avstand og tidsmargin ned til Lewis Hamilton gjorde nederlenderen det samme som etter forrige løp og økte ledelsen i VM-sammendraget. 18 poeng skilte det nå i tittelkampen.
Et løp som bød på flere skuffelser. Ingen reell kamp om seieren, en Lando Norris i McLaren som imponerer stort i år, aldri i kampen om pallplass, et normalt stødig Red Bull-pitcrew som kostet Sergio Perez en, og ulykkesforfulgte George Russell til nå i sin Formel 1-karriere
(ref. bl.a. løpet som Hamilton-erstatter hos Mercedes i 2020), som måtte trekke seg og med det mistet en god sjanse på poeng for et sjeldent bortskjemt Williams-team.
9 ØSTERRIKE GRAND PRIX
4. juli
Den andre strake seieren til Max Verstappen og storeslem for Red Bull på hjemmebane i 2021. En Hamilton like utenfor pallen skapte et enda større forsprang for nederlenderen i tittelkampen. Fra 18 til 32 poeng.
Lando Norris tok tredjeplassen, og vant hjertene til horder av nederlandske Verstappen-fans på de pur-oransje tribunene rundt banen. En tett og spennende duell mellom 23-år gamle George Russell og den 40-år gamle Fernando Alonso, tidligere dobbelt verdensmester og et ikon i nyere Formel 1-tid, endte med forbikjøring av spanjolen på briten kun fem runder før slutt og nektet Russell sine første poeng i Formel 1.
10 STORBRITANNIA GRAND PRIX
18. juli
Slik sesongen hadde utspilt seg så langt, med den tette og intense duellen om mesterskapet, var det til slutt et tidsspørsmål før en kollisjon mellom rivalene ville oppstå. Nå skjedde det.
Den kanskje direkte konsekvensen for nettopp sammenstøtet, var det som skjedde dagen i forveien, under Formel 1s aller første sprintløp – en tredjedel av hovedløpet. Lewis Hamilton vant den originale kvalifiseringen fredag og hadde pole position. En bomstart sørget dog for at rival Verstappen tok ledelsen, og aldri gav den fra seg. Briten ble nummer to.
Hvem som hadde skyld i hovedløpet, og en Hamilton på innsiden av Verstappen nedover et av Silverstones raskeste partier, var det splittete meninger om. Utfallet ble at begge ble dyttet ut på grusen til venstre for banen, men der Hamilton kunne fortsette løpet, måtte Verstappen bryte det. Dette ville vise seg å bli hendelsen som virkelig tok fyr på duellen, og satte fyr på klinsjen og ordkrigen mellom Red Bull og Mercedes sine teamsjefer, Christian Horner og Toto Wolff. Hvem av førerne deres hadde egentlig skylden for sammenstøtet?
Den herlige duellen mellom McLaren og Ferrari fortsatte, med Charles Leclerc på en glimrende andreplass, kun 4 sekunder bak seirende Lewis Hamilton på hjemmebane.
Med Verstappen avbrutte løp tok Hamilton et jafs i sammendraget og lå nå bare åtte poeng bak nederlenderen.
11 UNGARN GRAND PRIX
1. august
Nye fans har kommet stormende til Formel 1 de siste årene, blant annet grunnet Netflix-serien Drive to Survive. Løpet på Hungaroring tok på seg en ambassadør-rolle for sporten som gjør den fortjent til følgermassene, den nye og den trofaste og eksisterende.
En oppskriftsmessig kvalifisering lørdag med Hamilton i pole position og Verstappen på en tredjeplass, ble etterfulgt av et helsprøtt løp søndag.
De fleste nye fans er klar over at Formel 1 har tjue førere. Men et absurd og historisk øyeblikk oppsto underveis i løpet, der Lewis Hamilton sto igjen som eneste fører på griden ved en omstart etter sikkerhetsbil. Alle andre var gått inn i pitlane for strategiske dekkskift og begynte derfra.
Seierende ut av løpet kom Esteban Ocon fra Alpine-teamet. Den franske 25-åringen, i sin fjerde sesong i Formel 1, har aldri kjørt for et lag gode nok for seier i løp, men med en strålende triumf og glimrende forsvar av ledelsen viste han at nivåforskjellen mellom førerne ikke er så stor som man kanskje tror. Da var det bare å løpe tilbake til pitlane og motta hyllesten fra tribunene på vei dit, etter at bilen stoppet et stykke etter mållinjen på nedkjølings-runden.
Mye av æren for seieren fortjente dog Ocons lagkamerat i Alpine, legenden og ringreven Fernando Alonso, verdensmester fra 2005 og 2006, som lengre ned i feltet på mesterlig vis lenge forsvarte seg mot en meget frustrert Hamilton, som viste et tempo som helt åpenbart ville tatt igjen leder Ocon, hadde forbipasseringen av Alonso skjedd noen runder tidligere.
Til slutt var Hamilton bare under tre sekunder bak franskmannen.
Imellom dem, Sebastian Vettel i Aston Martin, som tok sin andre pallplass for sesongen.
Med Verstappen på tiendeplass, var det duket for et skifte i sammendraget.
Hamilton var tilbake i ledelsen, med 8 poeng. På de tre siste løpene hadde han tatt inn 40 poeng på nederlenderen, som hadde hatt holdt den varm de siste seks løpene.
12 BELGIA GRAND PRIX
29. august
Kritikkverdig og synd var det at løpet på Spa-banen inne i Ardennenes skoger ble stoppet av et kraftig sammenhengende regnvær. Arrangørene utsatte gang på gang i håp om at det kunne gjennomføres, men som med regnbygene hang den uunngåelige avgjørelsen i lufta i fire lange timer der misfornøyde publikummere på tribunene, med rette, ventet på beskjeder og løpsstart.
Igjen fikk vi se akkurat hvor forfulgt av uflaks George Russell er. I en gjennomført kvalifisering lørdag, i kraftig regnvær, leverte supertalentet glitrende kjøring og sikret seg et fortjent andre startspor foran løpet.
Et løp som ble kjørt og fullført i kolonne bak sikkerhetsbil. Men George Russell for et meget fortjent sete i Mercedes-teamet neste sesong. Man kan håpe det kan markere slutten på uflaksen. Det er bare å søke opp Sakhirs Grand Prix fra 2020 for å se hvorfor Russell fortjener så mye bedre.
Halve poeng ble utdelt, og premiert i rekkefølgen kvalifiseringen endte.
12.5 til Verstappen, 7.5 til Hamilton. Hamilton ledet nå VM med 3 poeng.
13 NEDERLAND GRAND PRIX
5. september
Zandvoort, banen oppkalt etter sandbankene den er bygget på ute langs den nederlandske kysten, var tilbake på kalenderen etter 35 års fravær, etter å ha blitt kjørt tretti ganger mellom 1952 og 1985.
Den raske og smale drøyt ett minutt lange banen med flere bueformede svinger, var
Max Verstappens etterlengtede, første mulighet til å kjøre på hjemmebane. Og han innfridde. En komfortabel seier med god margin til rival Hamilton på andreplass gav en ny svingning i mesterskapet sammenlagt. Nå var nederlenderen i ledelsen, med 3 poeng.
14 ITALIA GRAND PRIX
12. september
Daniel Ricciardo, med åtte seire i Formel 1 fra Red Bull-tiden, og McLaren, det nest mest-suksessrike laget i Formel 1 sin historie, var sulteforet på mer suksess. Teamet med sine siste mesterskapstriumfer i 2008, er på vei opp igjen etter magre sesonger, og tempoet førerne deres viste på Monza-banen på trening og kvalifisering denne helgen, Formel 1 sin raskeste bane, tydet på at pallplasser var innenfor rekkevidde.
Men fra andre startspor gjorde Ricciardo like godt en passering av pole-plasserte Max Verstappen i første, korte sving, og australieren forsvarte ledelsen helt til mål, med en kombinasjon av rutine og kvalitet. McLarens første triumf siden 2012.
Og ikke nok med seier i løpet. Supertalentet Lando Norris sørget for en sensasjonell dobbeltseier til McLaren på Monza.
Halvveis ut i løpet, med Verstappen på vei ut på banen etter dekkskift, endte han opp side ved side med rival Hamilton inn i første sving. Ingen ønsket å gi rom til den andre. Og dermed, for andre gang denne sesongen, endte det i et sammenstøt, og med bilen til Verstappen stående oppå halo-bøylen og cockpiten på Mercedes-bilen, der en heldigvis uskadd Hamilton satt. Stillingen sammenlagt forble dermed uforandret.
Det allerede spente forholdet mellom Red Bull og Mercedes trengte snart to massører.
15 RUSSLAND GRAND PRIX
26. september
Effekten av den enorme vitamininnsprøytningen McLaren fikk med dobbeltseier i Italia avtok ikke i badebyen Sochi to uker senere. For en kvalifisering vi fikk servert.
Ikke bare var det McLarens andre fører Lando Norris som tok sin aller første pole position på det fuktige underlaget, han gjorde det i en kvalifisering som så Carlos Sainz og George Russell bli nummer to og tre. Med Hamilton på fjerdeplass.
Red Bull visste at bytting av motordeler på Max Verstappens bil ville komme, og med den intense kampen om verdensmesterskapet var det bare et spørsmål om foran hvilket løp det strategiske valget skulle tas. Det landet på dette. I tillegg var nederlenderen gitt en tre-plassers gridstraff etter sammenstøtet med Hamilton i Italia.
McLaren hadde allerede demonstrert at deres tempo ikke sto igjen for noen i Italia, og Lando Norris tok også ledelsen fra pole i Sochi. Men tett fulgt av Hamilton gjennom hele løpet. Fram til det gjensto noen få runder og et regnskyll som intensiverte seg i styrke, meldte sin ankomst.
Norris fikk aldri beskjed om hvor mye regn som var på vei, en jagende Hamilton og Mercedes gamblet ved å sette på regndekk på et tidspunkt der regnet ennå ikke skylte inn for fullt, og resultatet ble en Norris med tjue sekunders forsprang før de aller siste rundene.
Så kom det kraftige regnet. Norris skled rundt og var sjanseløs til å forsvare ledelsen, som forsvant på bare et par runder. En knust Norris måtte konstatere at hans første seier i Formel 1 glapp, bokstavelig talt, imens Hamilton kunne takke teamet for et avgjørende suksessfullt dekkskift og seier i løpet.
En liten sensasjon var det likevel at Max Verstappen kjørte inn til andreplass etter de kaotiske siste rundene, og at Hamiltons gylne mulighet for å øke forspranget i sammendraget betraktelig, dermed regnet bort. To poeng i Hamiltons favør skilte nå duellantene i kampen om mesterskapet.
16 TYRKIA GRAND PRIX
10. oktober
Det har ikke vært lett å være Valtteri Bottas de siste par sesongene. Stadige rykter har versert, ikke om men når, finnen ville bli byttet ut med George Russell i Mercedes.
2021 har vært en berg- og dalbane sesong av finnen, som hadde kjørt inn til solide syv tredjeplasser og en andreplass før Tyrkia. Samtidig tre brutte løp og to utenfor poengplass. Faktisk hadde bare to av 15 løp denne sesongen endt på poengplass utenfor pallen.
I Istanbul denne søndagen var det endelig hans tur. Bottas 10. seier i Formel 1.
Charles Leclerc i Ferrari kom til kort mot Mercedes og Bottas til slutt. Underveis var dog monegaskeren i ledelsen, og nysgjerrig på hvor tempoet kunne ta han. Han spurte ingeniøren sin på teamradioen: Hvis jeg holder denne farten hvilken plassering får jeg?
Og fikk svar: «Hvis ingen biler passerer deg vil du bli nummer en». Det endte med fjerdeplass. Tre biler passerte han.
En smågretten Hamilton var lite fornøyd med kommunikasjonen på radioen og strategien fra laget underveis, som han mener kostet han plasser og dyrebare poeng i kampen om mesterskapet. Max Verstappen ble nummer to og sikret seg flere fra den samme dyrebare potten, som så han ta over ledelsen i VM fra Hamilton, nå med seks poeng. For femte gang denne sesongen svingte ledelsen i mesterskapet fra den ene til den andre.
17 USA GRAND PRIX
24. oktober
For første gang siden 2019, grunnet den verdensomspennende korona-pandemien, var Formel 1 tilbake på amerikansk jord.
Til nå i sesongen hadde det vist seg at flere baner der Mercedes var favoritter til å vinne endte Red Bull opp med seier på, og motsatt. På Circuit of the Americas (COTA) i Austin, Texas var det nok en gang det laget av de fleste spådd til å stå øverst på pallen som endte opp å komme til kort.
Dog ble dette løpet det fremste eksempelet på tittelkampen mellom Max Verstappen og Lewis Hamilton til nå, av de 17. så langt denne sesongen. En demonstrasjon i hvorfor det er disse og ingen andre som er i nærheten av å være mesterskapskandidat for førere i 2021.
Over 40 sekunder tilbake til Sergio Perez i Red Bull på tredjeplass, og en vanvittig nerve hvert sekund av de omlag 90 minuttene kjørt. Til slutt skilte det i overkant av ett sekund, i favør Verstappen. Hans åttende seier for året, mot Hamiltons fem.
Seks nye poeng i forspranget til nederlenderen i sammendraget, og tolv poeng totalt.
Idet vi går inn i sesongens fem siste løp.
La oss inderlig håpe ren racing avgjør årets verdensmesterskap i Formel 1.
Årets verdensmester heter Max Verstappen eller Lewis Hamilton.
Blir det 24-åringen fra Nederland sitt første, eller den adlede briten på 36 sitt åttende?
Hvem av de to er umulig å si ennå. For en fantastisk følelse.