Den tyske sportsbilprodusenten Porsche innrømmer at de seriøst vurderer F1 når de nye motorreglene innføres, trolig fra 2026.
Jobben med å definere fremtidens drivlinje har pågått i flere år allerede, og endringene kan gjøre det aktuelt for nye aktører å ta steget over i Formel 1. Dagens motorprodusenter: Mercedes, Ferrari, Renault og nyopprettede Red Bull Powertrains (som tar over Hondas motorer fra 2022) – har vært representert i møter med mulige fremtidige parter – blant annet Porsche og Audi, som begge er eid av Volkswagen Group.
Ryktene rundt Volkswagen og F1 har gått i mange år – og både Liberty og FIA har satt seg som mål å tiltrekke seg nye bilfabrikker til sporten.
Mye tyder på at man ønsker å gjøre motorene enklere ved å fjerne MGU-H, enheten som henter energi fra varme – noe som igjen skal være med på å redusere kostnadene.
Utfordringene ligger selvsagt også i at dagens motorleverandører har mange år med erfaring, noe de selvsagt ikke er villig til å gi fra seg til konkurrenter.
Fortsatt holder Porsche seg til den offisielle uttalelse som kom fra Oliver Blume tidligere i år: «VW-gruppen ser på om inntreden i Formel 1 vil være attraktivt for oss. Men ingen avgjørelse er tatt ennå.»
Etter det har den nye visepresidenten for motorsport hos Porsche, Thomas Laudenbach, blitt sitert av Motorsport Magazine, på at «Det er ikke en hemmelighet at vi tenker på det [å gå inn i F1] og snakker med FIA.»
Laudenbach la til at «Mange ting går i riktig retning angående F1. Rene batterielektriske biler er neppe klare enda, men den elektriske delen av drivverket må prioriteres mye høyere. Det er viktig for oss som en bilfabrikk. Skal du vil vise deg frem innen motorsport, må det være relevant for det du har på veien.»
Porsche har en lang og ærerik motorsporttradisjon, og har allerede forpliktet seg til den nye LMDh-kategorien fra 2023 i World Endurance Championship, som inkluderer Le Mans. Porsche har også et team i Formel E og vil fortsatt være representert når den tredje generasjonen av disse bilene introduserestil 2022/23-sesongen.
Flere personer med bakgrunn fra Volkswagen har allerede funnet veien til F1-griden. Tidligere sjef for rallysatsingen Jost Capito er nå ansvarlig for Williams, mens McLaren-teamets rektor Andreas Seidl tidligere ledet Porsches Le Mans-program. Stefano Domenicali, som tok over som Formel 1-sjef og styreformann i begynnelsen av 2021, jobbet tidligere for VW-datterselskapet Lamborghini. Luca de Meo, administrerende direktør i Renault, tilbrakte over et tiår i VW, inkludert styrelederrollen i SEAT.
I tillegg har Formel 1 har også nylig signert en avtale med Qatar for et 2021-løp og en 10-årsavtale fra 2023 – staten Qatar – som har sin variant av «oljefondet» har en eierandel på 15 prosent i VW Group.