Etter at alkohol og tobakk måtte forlate F1 som sponsorer har energidrikker og IT-selskap tatt over, men nå er nye og til dels mer kontroversielle sponsorer på vei inn.
At forskjellige spillselskaper har funnet F1 interessant er kanskje ikke så overraskende, mer interessant er det også å se at selskaper som i stor grad er rene pyramidespill, som myWorld også har funnet veien inn både som sponsor av Australia Grand Prix og i AlphaThauri.
Neste bransje som nå er på full vei inn i F1 er kryptovaluta. Sist ut er Ethereum – et sveitsisk selskap som sier de nå ønsker å bli en hovedsponsor for ett av teamene.
Den økte interessen for F1 over hele verden, gjør selvsagt også sporten mer interessant for selskaper som ønsker høy oppmerksomhet på kort tid.
Informasjonen kommer rett etter at F1 har inngått et samarbeid med Crypto.com om en premiering av den føreren som foretar flest forbikjøringer på en sesong: «Overtake award».
– Denne utmerkelsen er den først i sitt slag, der målet er å feire de førerne som viser mot i jakten på å skaffe seg suksess, står det i en pressemelding som ble sluppet tidligere denne uken.
Sjefen for de kommersielle rettighetene til F1, Ben Pincus, sier at de er svært fornøyd med å ha fått på plass et samarbeid med Crypto.com – om den nye prisen.
LES OGSÅ: Nesten sensasjon på Spa
En rekke selskap innenfor kryptovaluta og blockchain har funnet veien inn i F1 de siste 12 månende, men samarbeidet med Crypto.com er så langt det klart største.
I tillegg til å sponse den nye prisen har de også inngått et samarbeid med Aston Martin.
Andre kryptoselskap som nå er på plass i F1 er Tezos, som sponser både Red Bull og McLaren, samt Bitci.
For den som er interessert i andre selskap som har kommet og gått i F1 – ta en titt på denne videoen fra Donut Media