Da Max Verstappen gikk inn til sitt andre stopp i Frankrike Grand Prix, sa simuleringene til Mercedes at Lewis Hamilton var trygg, det stemte ikke.
En uvanlig bekymret Toto Wolff måtte innse at Christian Horner og Red Bull var smartere enn Mercedes da kampen om seieren på Paul Ricard skulle avgjøres. Et tidlig andre stopp for Max Verstappen sørget for at nederlenderen, med betydelig bedre dekk, kunne passere sin tittelrival på den nest siste runden av løpet og sikre seieren.
LES OGSÅ: Honda fortsetter utviklingen
I følge Andrew Shovlin hos Mercedes, var både han og resten av teamet sikre på at Verstappen ikke kunne ta en undercut på Hamilton.
– Våre simuleringer viste at Max ikke ville klare å ta oss med en undercut. Selv nå forstår vi ikke fullt ut hvorfor simuleringsmodellene sa at vi var trygge, det er selvsagt noe vi må se nærmere på, sier Shovlin.
Da Mercedes så hvor raskt Verstappen spiste opp forspranget, var det allerede for sent å ta inn Hamilton. Mercedes-føreren fikk stadig mindre grep i de utslitte dekkene, og et enkelt offer da Verstappen tok ham igjen.
På spørsmål om hvorfor ikke Mercedes kopierte strategien til Red Bull sier Shovlin at det neppe ville endret situasjonen.
– Det å konvertere Lewis til en to-stopp-strategi, ville ikke løst problemet. Max hadde oss allerede og det ville trolig vært lettere for ham å komme forbi Sergio Perez enn for Lewis. Vi trodde vi hadde full kontroll.
– De harde dekkene fungerte bra fra starten, men det er dette vi er nødt til å se nærmere på – vi forstår fortsatt ikke helt hvordan vi mistet en plass. Vi klarer bare å gjøre rede for 2,5 av 3 sekunder. Vi må studere alle detaljer for å se hvordan de kunne få til en undercut fra så langt bak – det hadde vi ikke forventet.