Balansen mellom god og dårlig PR for en dekkleverandør i F1 er hårfin – nå advares det mot problemene som kan oppstå om Pirelli skulle trekke seg.
Diskusjonen rundt sikkerheten i F1 har tiltatt etter de to punkteringene i Baku, der Pirelli i etterkant har pekt mot Red Bull og Aston Martin for å ha kjørt med for lavt dekktrykk.
– Jeg skulle ønske vi unngikk at dekk fikk så stor oppmerksomhet, men det gjentar seg hvert år, sier Graham Watson i Alpha Tauri til nederlandske Formule 1.
Pirelli har økt dekktrykket med 2 PSI i forkant av helgens Frankrike Grand Prix, og innrømmer at det er vanskelig å ha kontroll på hva teamene gjør med dekkene gjennom racehelgen.
Det går rykter om at enkelt team tilsetter fuktighet i blandingen som fylles i hjulene, slik at dekktrykket synker når bilen kommer ut på banen – og at de også har spesielle dekkvarmere som bidrar til det samme.
LES OGSÅ: Ny test skal forhindre juks med dekktrykk
– Jeg har lenge ment at disse dekkvarmerne burde vært forbudt, sier sjefen for Alpha Tauri – Franz Tost.
Han sier at mange team har sine egne triks – og at det gjør at de har vært motstandere av å fjerne dem.
Max Verstappen er blant dem som har vært svært kritiske mot Pirelli – og som samtidig slår hardt tilbake mot ryktene om at Red Bull gjør noe «smart» for å omgår reglene.
– Det er vanskelig å godta. Om bilen hadde svingt mot venstre i stedet for høyre hadde jeg kanskje være på sykehuset nå. Jeg vil vite hva som faktisk var problemet – for jeg vet at det ikke var vår skyld. Jeg finner det svært irriterende at Pirelli aldri kan innrømme at det har gjort noe feil – alle gjør feil – det er helt ok.
Flere av førerne skal ha boikottet et eget møte med Pirelli på Paul Ricard – og stemningen under førermøtet skal ha vært svært kjølig…
Den dårlige PRen som dette medfører blir selvsagt et problem for Pirelli – og Watson hos Alpha Tauri advarer mot at det kan bli et stor problem.
– Jeg er redd for hva som skjer om dette gjentar seg – hva er konklusjonen da?
LES OGSÅ: Kan noen overraske på Paul Ricard
Det er ingen andre dekkleverandører som er klare for å ta over plassen til Pirelli – og det blir neppe lettere når de ser hvordan kritikken hagler.
– Så vidt jeg vet er det situasjonen. F1 må være oppmerksom på dette – om Pirelli bestemmer seg for å forlate sporten har vi et stor problem.
Fra 2022 skal Formel 1 kjøre med 18-tommers dekk – dette for at de skal bli likere det som leveres til personbiler – det er også bestemt at både FIA og Pirelli skal kontrollere dekktrykket live for å unngå mer triksing.