Hjem Nyheter Ny test skal hindre triksing med dekktrykk

Ny test skal hindre triksing med dekktrykk

Neste år vil de nye F1-dekkene få dekktrykkmålere som sender data til FIA og Pirelli.
Selv om Pirelli fortsatt ikke har gitt noen offisiell årsak til punkteringene i Baku, introduserer FIA nå et ny testregime.

Punkteringene til Lance Stroll og Max Verstappen i Azerbaijan Grand Prix første heldigvis bare til materielle skader – men både FIA og Pirelli gjør nå tiltak for å unngå lignende situasjoner.

LES OGSÅ: Kan ha funnet årsaken til punktering

I det tekniske reglementet som er sent til teamene i forkant av løpet på Paul Ricard førstkommende helg, har FIA presisert at teamene skal følge det dekktrykket som er angitt av Pirelli. Det bekrefter spekulasjonene om at det var for lavt dekktrykk som førte til punkteringene.

Det er imidlertid ikke mulig å bevise dette, og nå vil FIA og Pirelli finne en måte å redusere muligheten for å trikse med dekktrykk i løpet av trening, kvalifisering eller løp. Frem til nå har det bare vært en sjekk av dekktrykk i forkant, mens nå vil man også plukke ut tilfeldige dekk til test også i etterkant av at bilene har vært ute på banen.

SJEKK UT: Friskt fingerspråk i F1

Endringene gjør det umulig å tilpasse dekktrykk under et løp. De nye testene kommer nesten ett år før de egentlig skulle innføres. Fra 2022 vil det være et system i bilene som gir både FIA og Pirelli mulighet til å følge dekktrykket underveis – på samme måte som vi kjenner fra dekktrykkmonitorsystemene i din egen personbil.