Det ble en særdeles spennende kvalifisering til morgendagens løp i Monaco – og ganske overraskende var det Charles Leclerc som var den raskeste, før han selv sørget for et rødflagg som avsluttet Q3
Oppsiktsvekkende, sensasjonelt og ekstraodinært er tre ord som kan beskrive utviklingen av løpshelgen i Monacos trange gater i forbindelse med årets femte VM-runde i Formel 1. Der man opp igjennom har lært at man ikke skal ta alle treningstider for god fisk, så var det på tide å få fasit under kvalifiseringen lørdag ettermiddag.
For kvalifiseringen er ekstra viktig i et løp som nettopp Monacos Grand Prix. Svært trange gater, med svært få marginer om uhellet er ute, gjør at startposisjonen man får vil spille en vesentlig mer sentral rolle enn normalt med mindre noe spesielt skulle skje. Og ekstra spesielt var det da at Ferrari – teamet som var akterutseilt i fjor og har kommet seg litt etter litt i år – viste seg å være ett av de sterkeste teamene denne helgen.
For det var altså aldri tilfeldig at både hjemmefører Charles Leclerc og hans teamkompis Carlos Sainz jr. herjet i toppen av resultatlistene gjennom treningene. For da det gjaldt som mest skulle begge prege tidene som gir de beste startposisjonene. Og best gikk det altså for hjemmefavoritten, som klinte til med sin første pole position siden Mexicos Grand Prix i 2019.
Det skjedde dog ikke uten dramatikk. Leclerc hadde satt bestetiden på sitt første forsøk i Q3, men rett før klokka bikket 12 minutter var de fleste på vei til å gjøre sitt siste forsøk for å utfordre monegasken. Men med 20 sekunder igjen på klokka dundret Leclerc inn i autovernet få runder før slutt, og med det tvang fram rødflagget. Dermed var det ingen som fikk en siste sjanse til å ta tiden til Leclerc.
Spekulasjonene kan vokse fort om dette ble gjort med vilje for å sikre bestetiden. Leclerc var dog ærlig på det i intervjuet at det verken føltes like bra å ta en pole position ved å ende opp med en krasj. Spesielt fordi det også utgjør en risiko for at girkassen kan bli skadet, som ved bytte automatisk medfører en fem-plassers gridstraff.
CHARLES: "It's a shame to finish in the wall, it doesn't feel the same! But at the same time I'm incredibly happy about my lap
"I am [worried about the gearbox], but let's see" ⚙️#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/EOgFi74Dqf
— Formula 1 (@F1) May 22, 2021
Men for ikke å glemme de andre, så ble det en andretid på Max Verstappen, mens Valtteri Bottas tok tredjetiden. Mercedes har slitt gjennom helgen, og tredjetid var det beste de klarte å utrette. Verdensmester Lewis Hamilton har ikke hatt i nærheten av noe topptempo inne – selv om man ikke kunne ta noe forgitt før Q3 var over for å se hva han kunne levere.
Men Hamilton lå på en beskjeden syvendetid da rødflagget ble sendt ut etter Leclercs kollisjon, og med det ligger det an til et meget vanskelig Monacos Grand Prix for den syvdoble verdensmesteren fra Storbritannia.