Teamene, Liberty og FIA har blitt enig om å teste ut sprintløp denne sesongen – det første blir, etter planen, på Silverstone.
Selv om planen fortsatt trenger en formell godkjennelse av FIA World Motor Sport Council før den blir et del av de offisielle regelverket, er dette etter alt å dømme bare en formalitet.
Den nye sjefen for F1, Stefano Domenicali sier han er særdeles fornøyd med at de har kommet til en enighet.
LES OGSÅ: Så mange prikker har førerne
– Vi gleder oss til å gripe denne muligheten til å gi tilskuerne enda mer racing gjennom en helg i 2021. Det å se førere kjempe gjennom tre dager kommer til å bli en fantastisk opplevelse. Jeg er sikker på at førerne vil elske det. Jeg er glad for at alle teamene har blitt enig om at vi skal prøve ut dette, og jeg lover at vi skal gjøre vårt beste for å engasjere fansen og sørge for at vi fortsatt ivaretar tradisjonene og Formel 1s DNA.
Så langt er det ikke endelig bestemt hvilke helger sprintløpene skal testes ut, men det er sagt at det blir to i Europa og ett utenfor.
Det er imidlertid mye trolig at de to første løpene blir på Silverstone og Monza mens det siste løpet kan bli i Brasil – med den usikkerheten som fortsatt hersker om det arrangmentet.
Sånn fungerer det
- Det blir kjørt et 100 kilometer langt sprintløp tre helger i 2021
- Resultatet av løpet bestemmer startrekkefølgen for søndagens hovedløp
- Det deles ut poeng til de tre beste
- Løpshelgen blir da seende sånn ut:
Fredag:
Formiddagen: En times trening
Ettermiddagen: Normal kvalifisering
Lørdag:
Formiddagen: En times trening
Ettermiddagen: Sprintløp over 100 kilometer
Søndag:
Normalt løp
Nye regler for parc ferme
For å redusere kostnadene og forhindre at teamene bygger egne biler for kvalifiseringen på fredag, endrer også F1 reglene for parc ferme.
Etter at sprintløpet har startet, er bilene i full parc ferme. Det blir imidlertid slik at man mellom fredagens kvalifisering og starten på sprintløpet har lov til å gjøre noen få endringer.
LES OGSÅ: Skal gjøre TV-sendingene bedre
Et minimum av komponenter, det er ikke bekreftet hvilke enda, kan byttes ut – og teamene kan endre vektdistribusjonen. Motoren og girkassen kan justeres om det skulle være mer enn 10 graders temperaturforskjell mellom fredagens kvalifisering og lørdagens sprintløp.
Svært fornøyd
FIA-president Jean Todt sier at enigheten om å teste ut sprintløp viser hvor godt man nå jobber sammen i Formel 1.
– F1 har vist at vi står sterkere enn noen gang, når alle involverte jobber sammen på denne måten. Det er gjort en god jobb i å sikre at både det sportslige, økonomiske og det tekniske regelverket er rettferdig sier Todt til Autosport.