Lørdagens kvalifisering på Imola var en av de tetteste i turbo-hybrid-æraen. Det skilte under et halvt sekund mellom de åtte beste.
En avstand mellom de åtte beste på bare 0,487 gjør det til den tetteste kvalifiseringen siden Malaysia i 2012.
Når avstanden blir så tett, blir det enda vanskelig for førere som ikke treffer perfekt på den avgjørende runden – selv om man sitter i en bil som i utgangspunktet regnes som en av de raskeste. Små marginer får store konsekvenser.
LES OGSÅ: Hamilton raskest på Imola
Et godt eksempel er årets første løp i Bahrain. Da klarte ikke Sergio Perez å komme videre til Q3 – i årets Red Bull som ble regnet som den klart raskeste. Denne helgen var han raskere enn Verstappen – på kvalifisering. Kanskje bør det bekymre nederlenderen mer at det er i løp Perez virkelig pleier å skinne…
Et annet eksempel er Carlos Sainz som har sett meget bra ut gjennom hele helgen, men klarte ikke å sette sammen en runde som fikk ham videre til Q3. Teamkompis Leclerc sikret seg fjerde beste startspor – foran Valtteri Bottas – en annen fører som definitivt ikke klarte å få maks ut av sin bil.
Tett og tøft i McLaren
Daniel Ricciardo kjører riktignok bare sitt andre løp for McLaren denne helgen, men har slått teamkompis Lando Norris i begge kvalifiseringene så langt.
Om du bare ser på tallene, ser det riktignok ut som om australieren har hatt en god start i sitt nye team, han var raskere på kvalifisering både i Bahrain and Imola. Likevel innrømmer han at det er krevende å finne seg til rette i årets bil.
Det var nemlig bare noen få centimeter som skilte Lando Norris fra en oppsiktsvekkende tredjetid på lørdagens kvalifisering på Imola.
LES OGSÅ: Honda-førere nærmer seg straff
– Jeg hadde bestemt meg for ikke å gjør feil – og så gjør jeg en stor en. Vi skulle vært høyere opp og jeg er skuffet over meg selv, vi har hatt en god helg og bilen føles utrolig bra. Det er bra å være rask, men en liten feil ødelegger alt – jeg var enormt skuffet – men sånt skjer, sa Norris etter kvalifiseringen.
Ricciardo hadde absolutt en lovende debut i Bahrain, men innrømmer at han sliter mer i årets MCL35M på raske Imola.
– Jeg må få mer ut av bilen, og det tok lang tid denne helgen å få kontroll på det. Jeg er fortsatt ikke der jeg vil være, men det tar antagelig bare tid. Fremgangen var bra gjennom kvalifiseringen, men jeg trenger mer tid for å finne grensene. Om jeg sammenligner meg med Lando har jeg vært bakpå hele helgen – så det er definitivt mer å hente her.
Det blir spennende å følge de to McLaren-førerne i dagens løp.
For selv om Ricciardo endte foran Norris på kvalifiseringen husker vi løpet i Bahrain der de to kjempet hjul mot hjul, og Norris endte opp med å slå Ricciardo og passere Charles Leclerc – noe som sikret fjerdeplassen.
Hva med Alonso?
En annen fører som har slitt denne helgen er Ferando Alonso. Han blir solid slått i kvalifiseringen av Esteban Ocon – en fører som har gått fra å ha blitt karakterisert som en kommende verdensmester til en flopp – men som denne helgen ser ut til å være raskere enn sin meriterte teamkompis.
Spanjolen innrømmer at han ikke helt forstår hvorfor han ikke var raskere på Imola.
– Jeg var ikke akkurat rask. Bilen føltes bra, balansen var god og hver gang jeg hadde fullført en runde var jeg fornøyd, men jeg var selvsagt ikke like fornøyd med hvor det plasserte meg i kvalifiseringen. Det kommer til å bli tøft å starte så langt bak. Imola er ikke en bane hvor det er lett å kjøre forbi, så du vet at det kommer til å bli et løp der du må kjempe et stykke bak.