Både Sergio Perez og begge AlphaTauri-førerne begynner å nærme seg årets første gridstraff etter at også Yuki Tsunoda måtte bytte til sin andre batterienhet.
Japaneren fullførte bare 11 runder på den første treningen, og endte på bunnen av listen. Han gjorde det bedre på den andre treningen, men måtte bruke sin andre ECU – motorstyringsenheten og ES – enheten som inneholder litium-ion-batteriet som lagrer energi.
LES OGSÅ: Bottas toppet fredagen på Imoloa
Årets regelverk begrenser antallet ECUer og ESer til to. Det betyr at alle førerne med Honda-motor, bortsett fra Verstappen, allerede er i faresonen.
– I den første treningen oppdaget vi problemer med informasjonen fra bilen til Tsunoda, og bestemte oss for å bytte komponenter, sier teknisk sjef hos Honda, Toyoharu Tanabe.
Han ser at de likevel fikk samlet nok informasjon til at de kan gjøre sine analyser og optimalisere motorenheten før morgendagens kvalifisering og søndagens løp.
Pierre Gasly og Nikita Mazepin har også byttet til sin andre girkasse før helgens løp.
Så mange enheter kan hver fører bruke før det gir straff:
Del | Antall |
ICE (forbrenningsmotor) | 3 |
Turbo | 3 |
MGU-H (samler energi fra varme) | 3 |
MGU-K (samler energi fra bevegelse) | 3 |
ES (energilagringsenhet) | 2 |
ECU (motorstyring) | 2 |
Årets regelverk spesifiserer også at antallet MGU-K også reduseres til 2 dersom det blir 19 løp eller færre i årets sesong.