Det er ingen tvil om at Honda har gjort store fremskritt gjennom vinteren. Nå forklarer teknisk sjef Toyoharu Tanabe litt om hva de har gjort for å gi Red Bull en mulighet til å ta Mercedes.
Det var en utrolig start på 2021-sesongen, og mest positiv var nok ytelsene som Honda har vært i stand til å gi både Red Bull og AlphaTauri.
Også 2021 var positiv for Red Bull, men selv om Max Verstappen vant sesongen siste løp, var det ingen tvil om at de manglet litt for å holde følge med Mercedes.
LES OGSÅ: Sprintløp må være perfekt for å funke
Mer kompakt
Honda, som forlater Formel 1 etter denne sesongen, har imidlertid lagt all ære i å gjøre det med stil. Teknisk sjef Toyoharu Tanabe sier at forbedringen i stor grad ligger i at de har klart å lage en mer kompakt motorenhet.
– Kamakselens posisjon er lavere, det har redusert høyden på motoren, men også tyngdepunktet – dermed har hele enheten blitt mindre. Det er vanskelig å komme noen presise tall om hvor mye som utgjøres av endret aerodynamikk og hvor mye som skyldes mer krefter, men Adrian Newey sa han var svært fornøyd med at vi hadde klart å gjøre motoren mer kompakt. Det er ingen vil om at den nye motoren vår bidrar til at også chassiset er forbedret, sier Tanabe.
En annen ting som har kommet frem etter løpet i Bahrain, er at Honda har funnet en svært god løsning for å generere og utnytte den elektriske energien i hybridsystemet.
Mercedes: Tror Honda kan dra i fra
Mercedes advarte etter Bahrain at deres bil mangler noen av styrkene som Red Bull avslørte i årets først løp.
Andrew Shovlin har vært tydelig på at de forventer å ha problemer med å holde følge med Honda-motorene også på Imola og Portimao.
Mange tror at det faktum at Red Bull bestemte seg for å beholde sitt high rake design – som så ut til å ha nådd sitt toppnivå forrige sesongen – likevel har vært en stor fordel etter de siste endringene i regelverket. RB16B er an av de korteste bilene på griden – noe som også bør gi dem en fordel på baner som Monaco og Singapore.
LES OGSÅ: Atle: Hele Norge ser på Formel 1
Som en kontrast er Mercedes selve definisjonen på low rake – og med den lengste akselavstanden i feltet. Det er også forskjell på bargeboards og i gulvet – noe som gjør at forskjellen er lett å se.
Når vi ser på at de to teamene har valgt to helt forskjellige retninger – er det jo fascinerende at det bare er en marginal forskjell etter 30 mil med racing.