Mercedes tar grep for å gjøre F1-satsingen enda mer relevant for arbeidet med produksjonsbiler – det gjør de ved å samarbeide enda tettere om utvikling av fremtidens teknologi.
Mercedes-AMG i Affalterbach, Tyskland, og Mercedes-AMG Petronas F1 Teamet i Brackley, England, har samarbeidet siden 2012. Nå styrker selskapene båndene ytterligere og inngår et tettere samarbeid i utviklingen av fremtidsrettede og elektrifiserte teknologier for motorsport og for gateregistrerte modeller.
Med hyperbilen Project ONE setter Mercedes-AMG for første gang Formel 1-teknologien på veien, og de første bilene i denne svært eksklusive serien vil kunne leveres til kundene allerede i år. Det unike prosjektet viser den ytelsesorienterte elektrifiseringen hos AMG, og under E PERFORMANCE-teknologimerket fremmes den kraftige og effektive hybrid-teknologien for fremtidige gateregistrerte modeller.
– Det nå enda tettere samarbeidet med Formel 1-teamet bør glede enhver AMG-entusiast. Salget av sportsbiler de siste årene viser at interessen fremdeles er skyhøy og at ingeniørene virkelig leverer varene. Når AMG elektrifiserer porteføljen og introduserer E PERFORMANCE, blir modellene fra Mercedes-AMG enda mer spennende for det norske markedet, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Fremtidens sportsbilmerke
I Affalterbach har Mercedes-AMG direkte tilgang til teknologi fra Mercedes-AMG Petronas F1-teamet. Det gjør at overføringen av kunnskap og teknologi mellom selskapene kan gå mer effektivt, og dermed sementere Mercedes-AMG sin posisjon som fremtidens sportsbilmerke. Samtidig åpner Mercedes-AMG opp for nye målgrupper som vet å sette pris på Formel 1, og som vil eie den nyeste, bærekraftige og motorsporttestede teknologien.
Formel 1-teknologi i gatebiler
Mercedes-AMG har samarbeidet med Formel 1-teamet siden 2012 og har jobbet tett sammen om mange prosjekter, spesielt innen teknologioverføring. Det siste eksemplet er den elektriske turboladeren som brukes i Formel 1. Snart vil denne også bli brukt i AMG-produksjonsmodeller. Det er også tett samarbeid om å dele erfaringer med simuleringsteknologi og utvikling innen batteri- og hybridfeltet.
Det nye designet til Formel 1-bilen Lewis Hamilton og Valtteri Bottas skal kjøre i årets sesong, understreker den tette alliansen og merkeidentiteten også visuelt. Ytterligere utvikling fra Formel 1 byr på celleteknologien til høyytelsesbatteriene, samt deres spesielle kjølekrav. Dette er enda et eksempel på teknologiske paralleller mellom Mercedes-AMG F1 W12 og de gateregistrerte høyytelseshybridene som er i startblokkene.
eSport-satsning og kundesportsprogram i GT3- og GT4-sektoren
Det nære samarbeidet inkluderer også andre motorsportaktiviteter hos Mercedes-AMG, som blant annet styrking og utvidelse av eSports-satsningen. Til slutt styrker denne enhetlige tilnærmingen en annen viktig pilar i prestasjons- og sportsbilmerket fra Affalterbach: det kontinuerlig voksende kundesportsprogrammet i GT3- og GT4-sektoren, som har vært meget vellykket de siste elleve årene. Med alle disse aktivitetene fortsetter AMG stolt å anerkjenne sine røtter innen motorsport.