Nye regler gjør at teamene må finne nye måter å beholde ressurser og kompetanse – uten å bryte det nye regelverket de selv har vært med på å vedta.
Vi har allerede sett det, og vil se mer av det i tiden fremover, de såkalte B-teamene blir stadig viktigere for de store – også når det komme til å plassere ut sin tekniske ekspertise. Selv om Ferrari er tydelig på at Haas ikke er et juniorteam – men et samarbeidsteam – så blir bindingen mellom de to tettere enn noen gang.
Ferrari var tidlig klare på at de hadde langt flere ingeniører enn det de ville ha råd til under det nye kostnadsregimet var Ferrari. I utgangspunktet ønsket de å øke satsingen på andre klasser der de har stor aktivitet, men også disse har blitt hardt rammet av pandemien.
LES OGSÅ: Red Bull enig med Honda
2021-sesongen nærmer seg med stormskritt – og nå tar italieneren grep for å sikre at de ikke mister kontrollen på sin tekniske ekspertise.
Allerede før jul ble det klart at Simone Resta gikk til Haas fra Ferrari, og nå ser vi at flere i det tekniske personellet følger etter for å «utnytte synergiene med kundeteamene» som Mattia Binotto sa da jobbskiftet til Resta ble kjent.
– Vi har sett nylig at seniorpersonell, som Simone Resta, har blitt flyttet til en sentral rolle i Haas. Han er ikke den eneste som går denne veien, også en andre i vår tekniske stab vil følge etter. Det gjør at vi kan redusere antallet ansatte i tråd med kostnadskuttene, men samtidig som vi styrker organisasjonen og partnerne våre, sier Binotto.
Binotto er imidlertid tydelig på at selv om Ferrari og Haas har vært nære samarbeidspartnere i flere år, er det personellet som går til Haas ikke lenger involvert i det som foregår hos Ferrari – selv om de fortsatt vil være lokalisert i Maranello.
– Disse personene vil være i Maranello, men i en helt annen bygning enn Scuderia Ferrari, og uten tilgang til bygget der de tidligere hadde arbeidsplassen sin. Haas er et fullstendig uavhengig team, det er ikke et juniorteam – og vi vil selvsagt kun utveksle informasjon som er tillatt innenfor dagens regelverk. De blir en del av en organisasjon som er helt uavhengig av Ferrari.
Binotto sier at når han først er nødt til å redusere antallet ansatte, så er han svært fornøyd med at de nå går til Haas – i stedet for at de forsvinner til andre konkurrenter.