Selvsagt hadde vi håp for 2021. Da FIA og Liberty presenterte kalenderen mot slutten av fjoråret ga den overbevisende inntrykk av normalitet – nå under tre måneder før sesongstart Er to løp allerede utsatt – vi ser hvordan første halvdel av kalenderen ser ut.
Det er allerede kjent at Australia Grand Prix likevel ikke blir åpningsløpet i sesongen. Det snakkes om en utsettelse – men vi vet allerede hva som skjedde med utsatte løp i 2020-sesongen. Så kom en ikke altfor overraskende beskjed, nemlig at Kina Grand Prix ber om en utsettelse.
Dessverre er det ikke slik at Kina og Australia er i en særstilling – det er også en rekke andre løp som er planlagt det første halvåret, som ser usikre ut. Alt blir selvsagt enklere når vaksinasjonsprogrammene fungerer, men utrullingen tar tid.
På kalenderen etter Kina er det en ledig plass. Der skulle løpet i Vietnam ligget, men etter en stor korrupsjonsskandale ser det ut som sjansene for et løp i Hanoi er svært små – i hvert fall i 2021.
Til å stole på
I en litt større sammenheng enn bare F1 er det kanskje rart å si – men Bahrain kan du stole på. Landet som arrangerte to løp mot slutten av 2020, har vist at de har god kontroll på både smittevern, i tillegg til at løpet på ytterbanen jo, av mange, blir sett på som et av de mest spennende løpene i fjorårssesongen.
Sånn sett er det ikke umulig at F1 starter 2021 der de avsluttet, nemlig i Bahrain eller Abu Dhabi.
Det er imidlertid mange andre løp, som går i områder der det ikke er like god kontroll på situasjonen.
Krevende situasjon:
Spania: Ett av de landene som har blitt truffet tøffest av pandemien i Europa er Spania. Nå ruller den andre runden over landet, med en klar stigende trend, der nærmere 200.000 mennesker er registrert smittet de siste to ukene. Likevel, sammenlignet med land vi kjørte i fjor, kan vaksinen kanskje redde arrangementet, men 9. mai kommer fortere enn arrangørene nok ønsker seg – og Spania kan fort være neste utsettelse på listen.
Monaco: Myndighetene i fyrstedømmet har normalt god kontroll på det meste. Likevel er det slik at folk lever tett på hverandre, noe som helt klart har vært en utfordring – og de siste ukene har det vært en økning i smittetilfellene. Likevel – selv om det kan være vanskelig å kjøre med full tilskuerkapasitet, er sjansene for å vende tilbake til Monaco forholdsvis gode.
Baku: Det ganske så fantastiske gateløpet i Aserbajdsjan ble ikke kjørt i 2020. Smittesituasjonen var vanskelig i desember, men tallene nå tyder på at landet er over det verste – og sannsynligheten for at vi kan rase gjennom gamlebyen i Baku i 2021 er gode. Her er nok også betalingsviljen såpass høy fra myndighetene til at de ikke er avhengig av å fylle tribunene helt opp for å kunne arrangere.
HVA KAN DU OM F1? Ta vår Quiz – runde 1
Canada: I 2020 kom vi aldri over til det amerikanske kontinentet, men så langt ser det langt mer lovende ut i årets sesong. Smittetallene er lave, men spørsmålet er om canadiske myndigheter ønsker å akseptere test og smittehåndteringsregimet til F1-sirkuset. Sammenlignet med nabolandet USA er forskjellen oppsiktsvekkende, men de siste 14 dagene har smittetallene økt.
På plussiden teller nok ønsket om å se to førere på hjemmebane, men vi blir ikke overrasket om man velger å skyve løpet i Canada over til andre halvår.
Østerrike: Mange ble kanskje overrasket over at det var nettopp Østerrike som var i stand til å arrangere de to første løpene i 2020-sesongen. Mye tyder på at erfaringene man samlet i 2020 kan komme godt med for et nytt løp. Hvorvidt det blir ett løp, eller om Red Bull nok en gang for anledning til å arrangere to løp, vil trolig avhenge av hvordan sesongen går før dette – men det er slett ikke usannsynlig at vi nok en gang får løp her to helger på rad.
England: Akkurat nå er smittesituasjonen i England svært vanskelig. Bare sist fredag registrerte britiske myndigheter nesten 70.000 nye smittede. Selv om det er lenge til årets planlagte løp på Silverstone, vil det også være en svært krevende oppgave å få kontroll over pandemien i Storbritannia. Selv om vaksineringen er godt i gang – er det mange mennesker og en såpass uoversiktlig situasjon at det langt fra sikkert at den er under kontroll til midten av juli.
LES OGSÅ: Vil Renault overta Alfa Romeo?
Ungarn: Bortsett fra i 2020, er det vanlig at første halvdel av sesongen avsluttes på Hungaroring. Etter at det var store problemer før jul, ser det ut som ungarske myndigheter har fått kontroll på situasjonen. Det er såpass lenge til 1. august – at vi for alles del – får håpe at smittesituasjonen generelt er under betydelig bedre kontroll på dette tidspunktet.
Avhengig av tilskuere
Det var en svært spesiell situasjon i 2020, ettersom det var Liberty som betalte arrangørene i stedet for motsatt, slik det pleier å være. Selv om tv-inntektene er svært viktig for Liberty, er forretningsmodellen bygget opp slik at pengene arrangørene bidrar med, er en svært viktig inntektskilde. Med mindre vi snakker om land der myndighetene ser tilstrekkelig reklameverdi i å arrangere et F1-løp til at de punger ut, er det umulig for arrangørene å betale Liberty med mindre de får anledning til å selge billetter til løpene.
Det betyr at årets kalender ikke bare er avhengig av at det er «trygt» å reise dit, men også at det er tilstrekkelig kontroll på smittesituasjonen til at arrangørene kan ha tilskuere på tribunen.