Med motorbyttet fra Renault til Mercedes innrømmer McLaren at vi kommer til å se nærmest en helt ny bil i 2021.
Som et resultat av pandemien ble de varslede store endringene skjøvet fra 2021 til 2020 – noe som igjen førte til sterk reduksjon i hvilke endringer som er tillatt før neste sesong – et tiltak som ble satt inn for å redusere kostandene.
Som eneste team med ny motorleverandør neste sesong, har McLaren fått lov å gjøre nødvendige endinger, men må bruke sine utviklings-tokens, slik som konkurrentene.
QUIZ: Hva husker du fra 2020-sesongen?
– Den store endringen inn mot neste år, som er spesielt for oss, er den nye motoren. Vi kan ikke bare bruke samme chassis med en helt ny motor. Vi har vært nødt til å redesigne store deler av bilen, ikke minst når det kommer til kjøling og elektronikk. I praksis er jo både chassis, motor og girkasse nytt, så vi vil nok bruke litt tid til å bli kjent med MCL35M, sier utviklingssjef James Key.
Han sier at ettersom de måtte bruke sine tokens for 2021 på den nye Mercedes-motoren, var de nødt til å tenke annerledes rundt den utviklingen de har gjort i 2020-sesongen.
– Fordelen var nok at vi kanskje fikk litt bedre ytelser i 2020, som vi normalt sett ikke hadde hatt muligheten til, og nå har vi mulighet til å bruke denne informasjonen til å forbedre oss ytterligere, sier Key.
Det er en stor og krevende operasjon McLaren holder på med, fordi de selvsagt, som de andre teamene, må ha hovedfokus på utvikling av 2022-bilen sin.
En unik mulighet
Samtidig ser de dette som en unik mulighet til å minske avstanden frem til Mercedes og Red Bull.
– Alle hadde nok kommet ganske langt før utviklingen av aerodynamikk ble frosset tidligere i år. Vi hadde tatt store steg, og hadde en rekke nye konsepter på gang. Vi kommer til å gå tilbake i vindtunnelen tidlig neste år for å jobbe videre med 2022-bilen. Det er jo som å starte med bortimot blanke ark ettersom endringen av reglene knyttet til chassis og hjul er så store.
LES OGSÅ: Alfa Romeo kopierer Mercedes
Den rutinerte utviklingssjefen hos McLaren sier at han gleder seg til en helt ny start.
– Selvsagt er det er alltid krevende når nytt teknisk regelverk introduseres. Men det representerer en frisk start, og gir nye muligheter for design og utvikling, noe som alltid er ekstremt inspirerende for oss ingeniører.
På spørsmål om hva som er første prioritet frem til arbeidet med 2022-bilen setter inn for fullt svarer Key:
– Fordi utviklingen har vært frosset, har det gitt alle en mulighet til å tenke litt. Det har gitt oss en mulighet til å kunne ta et steg tilbake og analysere alle de dataene som vi hadde. Selv om det fortsatt er tidlig, mener vi å se hva som er potensialet for 2020-bilen, men det er en læreprosess som kommer til å fortsette en stund. 2021 kommer til å bli travelt, vi skal både utvikle og kjøre racing med MCL35M, samtidig vi også må holde et øye på utviklingen av 2022-bilen. Vi gleder oss enormt til å begynne arbeidet, sier Key.