Sjokket over at Honda bestemte seg for å trekke seg fra F1 etter 2021 har gjort at Red Bull har jobbet svært målrettet med å finne en løsning som gjør at de fortsatt kan satse videre i Formel 1. Kanskje kan de
Til tross for at de flere ganger har truet med å trekke seg fra F1, så er det mye som tyder på at de faktisk ser fremover – også etter at et nytt motorreglement er på plass – noe som etter planen skal skje i 2025.
LES OGSÅ: Dennis Hauger klar for PREMA
Etter at Honda varslet at de ville trekke seg fra F1 etter 2021, gjør Red Bull alt de kan for å kunne kjøpe ut og videreføre motorkonstruksjonen. Så langt har det ligget flere hindringer i veien, en av dem er å få med de andre motorprodusentene på en avtale om begrenset motorutvikling frem til 2025.
Red Bull hadde stor suksess i på begynnelsen av 2010-tallet. Samarbeidet med Renault sørget for at de sikret seg fire mesterskap fra 2010 til 2013.
Etter at Renault begynte å fokusere mer på sitt eget team, valgte Red Bull før 2019-sesongen å inngå et samarbeid med Honda, til tross for at japaneres samarbeid med McLaren i årene før hadde vært ganske problematiske.
– Det er klart at ikke alle motorprodusentene er enig, men vi tror det er mulig å få til en avtale – det er det enste fornuftige. Det uakseptabelt å bruke store penger på å utvikle en motor som uansett vil bli faset ut, sier Helmut Marko.
Marko sier at Red Bull ønsker å kjøpe motorkonstruksjonen fra Honda, og er helt tydelig på at de ikke diskuterer med noen andre motorleverandører.
Minst like interessant er at han ikke utelukker at Red Bull vil sette opp sin egen motoravdeling når det nye motorregelverket etter planen trår i kraft fra 2025.
– Om indikasjonene stemmer, og vi får en motor uten MGU-H (enheten som samler energi fra varmen som utvikles av eksosen red. anm.) vil den fortsatt være innovativ. Samtidig kostnadene kan holdes under 50 millioner dollar, da kan vi utvikle motoren selv i Milton Keynes, sier Marko.
Spekulasjonene har lenge gått på at Volkswagen ønsker å gå inn i Formel 1 med Porsche, men ikke før regelverket for motorer endres fra 2025.
Han sier at Red Bull leter etter en ekstern samarbeidspartner – men at de ikke har tatt noen beslutning enda.
– Om vi velger å utvikle motorer selv, eller om vi finner en samarbeidspartner avhenger av forhandlingene.
Porsche-sjefen Herbert Diess, har åpent innrømmet at han er interessert.
– Etter min mening burde vi fortsette med racing. Sporten blir klimanøytral gjennom bruk av syntetisk drivstoff. Det er betydelig morsommere og mer interessant enn Formel E, skrev Diess på LinkedIn-siden sin.
Når Marko for spørsmål om den nye samarbeidspartneren for Red Bull kan hete Volkswagen – er svaret:
– Ingenting er offisielt enda…