Til tross for at Mercedes-AMG Petronas Formula One Team vil se temmelig likt ut også neste sesong, sier teamsjef Toto Wolff at Ineos oppkjøp av en tredjedel av teamet er et veiskille for Formel 1.
På mange måter er Mercedes et godt eksempel på hvordan F1 har utviklet seg. Teamet startet opp helt tilbake i 1968 da Ken Tyrell satte opp et team for å ta Jackie Steward til F1. Da teamet i 1997 ble kjøpt opp av British American Tobacco, og skiftet navn til British American Racing team, var det viktigste for en investor å vise frem logoen sin. Så kom forbudet mot tobakkreklame og F1 snudde seg til bilindustrien som fortsatt så muligheter til å utvikle teknologi samtidig som man drev markedsføring.
Ingenting så imidlertid sikkert ut, og da Honda trakk seg ut før 2009-sesongen, var det bare så vidt Ross Brawn med venner klarte å redde teamet – og ikke nok med det – også vant mesterskapet. Det var imidlertid bare så vidt – for mot slutten av sesongen ble de godt passert av bilfabrikker og andre som hadde penger til å videreutvikle bilene.
Før 2010-sesongen tok da også Mercedes over Brawn-teamet og etter det har de tilsynelatende ikke sett seg tilbake.
Denne tiden er imidlertid snart over i følge Toto Wolff, som nylig skrev under en treårsavtale med teamet som han også eier en del av.
To viktige endringer
Det er to store endringer som har endret seg etter syv tiår med racing – begge ble ekstra tydelige denne sesongen.
Concorde-avtalen er svært viktig. Ettersom den gir hvert av teamene en lisens til å være en del av F1, samtidig som man har skrudd opp kostnaden for nye team å komme inn, har det økt verdien på dagens team betydelig.
LES OGSÅ: Alfa Romeo usikre på fremtiden med Ferrari
Samtidig har kostnadstaket gjort det langt mer fristende å satse penger på F1. Det gamle ordspråket om at «den enkleste måten å bli millionær på, er å starte med en milliard og kjøpe et F1-team» er i ferd med å gå ut på dato. En av hovedårsakene er en langt mer rettferdig fordeling av pengene som kommer fra TV-rettighetene.
– Teamene har alltid kjempet for ressurser til å være best mulig på banen. Nå er det i ferd med å endre seg til en franchise som det er mulig å leve av. Med økonomiske grenser vil det være mulig å gjøre teamene lønnsomme – da blir det også interessant å investere i dem også, sier Wolff.
Flere eksempler
Vi har allerede sett flere eksempler på bevegelse etter at Concorde-avtalen ble underskrevet. Først ut var salget av Williams til Dorilton Capital.
Forrige uke hentet McLaren inn nesten to milliarder ved å selge 33 prosent av selskapet til MSP Sport Capital, en investeringsgruppe som spesialiserer seg på sport.
Wolff sammenligner situasjonen i F1 med måten man har organisert flere grener av amerikansk sport på.
– Amerikansk idrett har ledet denne utviklingen gjennom 10 år, og er i dag svært verdifulle franchiser.
Wolff sier at utviklingen i F1 vil aksiellere gjennom samarbeidet mellom ham selv, Mercedes og mannen bak Ineos, Sir Jim Ratcliffe.
– Vår plan er å bygge opp en forretningsmodell er vi også kan bidra med en verdi inn i samarbeidet, sa Ratcliffe til Motorsport.
Dette stemmer godt overens med hva som har skjedd med F1 etter at Liberty kjøpte rettighetene for noen år siden. Deres strategi har vært å dyrke nye arenaer. Sosiale medier og et samarbeid med Netflix har gitt mange nye og yngre fans til sporten – noe som igjen gjør det mer interessant for investorer å gå inn med penger.
– Det vi har sett de siste årene er en eksplosjon i sosiale medier og esport, og det beste er at det tiltrekker seg yngre fans i aldersgruppen 15 til 30 år, sa nylig toppsjefen i Daimler, Ola Källenius.
LES OGSÅ: Perez klar for Red Bull
Ser etter nye muligheter
Ineos et selskap som blant annet er involvert i flere store hydrogenprosjekter, og har målrettet brukt idrett som arena for sine samarbeid. I tillegg til F1 er de sponsor av sykkelteamet, tidligere kjent som Team Sky, og et britisk team som deltar i America’s Cup i seiling.
Ineos er også på vei inn i bilindustrien, der de har startet produksjonen av Grenadier, en røff firehjulsdrevet bil som ikke direkte konkurrerer med Mercedes.
Les mer om den her:
ineosgrenadier.com
Dermed har vi fått en eierkonstellasjon vi ikke tidligere har sett i F1, noe som kan gi mer stabilitet og forutsigbarhet både for teamene og for rettighetshaverne.