Mercedes-sjef Toto Wolff sier det vil være begynnelsen på slutten om Formel 1 følger et forslag fra Ferrari om en metode for utjevning av motorytelser fra 2022.
Det siste året har kanskje vært en tid for ettertanke for Ferrari. Etter forliket med FIA om 2019-motoren ble prestasjonene til teamet satt langt tilbake.
Nå har de røde fra Maranello kommet med en et ny forutsetning for å godta at motorutviklingen fryses fra 2022 til 2025 eller 26. Teamsjef i Ferrari, Mattia Binotto kaller det for «konvergens av ytelsene»
LES OGSÅ: Perez kaller inn til pressekonferanse
En slik avtale er helt avgjørende for at Red Bull, som ønsker å kjøpe Hondas motordesign og fortsette å bruke det når den japanske bilprodusenten forlater F1 etter neste sesong. Red Bull har ikke ressurser til å kunne fortsette utviklingen av motoren når Honda trekker seg ut, men om motorreglementet fryses – kan de finne en løsning for å kjøpe ut rettighetene og overta produksjonen.
Vil være slutten for F1
Ferrari – som har havnet bak på ytelser, var fra begynnelsen negative til forslaget til Red Bull, men sier at de nå kan være villig til å godta forslaget – om det inneholder en mulighet for produsenter som havner bak de andre til å kunne gjøre oppdateringer som lar dem hente inn forspranget.
Dette er imidlertid et forslag som hverken Mercedes eller Renault er villig til å akseptere og Wolff sier at det rett og slett ikke vil fungere:
– Jeg mener at dette vil være begynnelsen på slutten for F1, sa Wolff i en videosendt pressekonferanse på lørdag kveld. En motor kan ikke måles bare etter maksimal effekt, men det handler like mye om kjørbarhet, vekt og kjøling – så det å introdusere en formel som skal passe for alle er ikke mulig, og ikke noe Mercedes vil støtte at blir gjennomført.
LES OGSÅ: Mick Schumacher: Ville helst kjørt med Kimi
Ikke en enhetsklasse
Teamsjef i Ferrari, Mattia Binotto sier at forslaget deres ikke er et forsøk på å gjøre alle motorer like, og avviste også at det skal vil tilsvare reglene som finnes i sportsvognracing for å utjevne forskjellen mellom bilene.
– Det er derfor jeg kaller det motor-konvergens. Det er en måte å hjelpe de produsentene som virkelig er langt bak de andre når det kommer til ytelser. Ikke for at de skal bli bedre enn de andre, men for å minske forskjellen og gi dem en mulighet til å kunne konkurrere. Hvordan vi skal gjøre det – jeg mener det er en del av den åpne diskusjonen vi har i dag. Den enkleste er opplagt å gjøre justeringen av bensinstrømmen – men jeg mener det er for tidlig å konkludere, dette er en del av den diskusjonen som pågår.
Ville være ydmykende
Når vi snart er ferdig med 2020-sesongen er det liten tvil om at problemene til Ferrari denne sesongen er et resultat av FIAs etterforskning av påstått juks. Det endte med at de to partene inngikk et forlik før FIA innførte en rekke klargjøringer av reglene som opplagt har rammet Ferrari hardest.
Wolff sier at et system som Ferrari foreslår ville være ydmykende for de som fikk hjelp.
– Noen av kollegaene våre har støttet tanken om et system for konvergens, for å være helt ærlig ser jeg nærmet på det som fornærmelse. Om du ser på de siste tre årene og utvikling av motorer, hadde Ferrari helt klart den kraftigste motoren i 2018 og den klart beste motoren i 2019 – og vi utviklet vår motor og presset grenser slik at vi kunne komme på banen i 2020 med noe som kunne ta dem igjen. Jeg forstår ikke hvorfor en motorprodusent, som stoler på sin egen evne til å utvikle den beste motoren, skulle akseptere en mekanisme som ga dem hjelp til å ta igjen andre som hadde gjort det samme. Jeg kan ikke forstå at noen ville godta en slik offentlig ydmykelse.
LES OGSÅ: Pirelli gir ikke opp 2021-dekkene
Wolff mener at dette er en helt sentral del av Formel 1.
– Formel-1 må holde seg langt unna dette, ellers blir som en form for GT-racing der du kan designe motorer utelukkende for å manipulere systemene.