Til tross for at en rekke førere har vært svært kritiske til de nye dekkene etter å ha testet dem på fredagens to treninger.
Sjefen for F1-avdelingen hos Pirelli, Mario Isola, forsvarer 2021-dekkene mot kritikken som kommer fra førerne. Han sier det ikke finnes noen grunn til ikke å introdusere dekkene neste sesong, til tross for at både Lewis Hamilton og Sebastian Vettel har vært tydelig på at de ønsker å fortsette med dagens dekk også neste sesong.
LES OGSÅ: Albon innrømmer feil
Alle teamene testet de nye dekkene, som har en mer robust konstruksjon for å kunne håndtere en forventet økning i marktrykk neste sesong.
Til Autosport sier Isola at de har diskutert innføringen av de nye dekkene både med FIA og tamene, og at de har forklart grunnen til behovet for en endring i strukturen.
– Vi benyttet anledningen til å gi teamene dekk med de nye spesifikasjonene, slik at de kunne samle data og nyttig informasjon. Det er ikke aktuelt å gå tilbake til dagens dekk. For å være ærlig ønsker vi heller ikke å gå tilbake til dagens dekk, fordi vi har gjort jobben vår, nemlig å lage et dekk som tåler mer slik vi fikk i oppgave. Selvsagt er det alltid en diskusjon hver gang vi introduserer noe nytt – og folk ikke er fornøyd. Men det er også en naturlig motstand til endringer i Formel 1 – og det er en del av jobben. Jeg mener at de nye dekkene er en forbedring – og det finnes ingen grunn til at vi ikke skal kjøre med dem neste år, sier Isola.
LES OGSÅ: 10 rekorder Hamilton neppe vil ta
Som forvente
Han var også tydelig på at det ikke er uventet at dekkene ikke føles komfortable så lenge de sitter på biler som ikke er satt opp for disse dekkene.
– Jeg kan forstå det fordi de settes på biler som gjennom to år er optimalisert for dekk som nå er brukt i to år.
Isola sier at målet for denne testingen ikke nødvendigvis var at de skulle fungere bedre enn dagens dekk, men at målet først og fremst var å samle data .
Vettel: Håper de dropper dem
Sebastian Vettel som neste år kjører for Aston Martin, sier at han han håper at Pirelli dropper dekkene som ble testet denne fredagen.
– De er ikke et steg fremover. Snarere tvert imot. Det var antageligvis verdt et forsøk, men jeg håper vi ikke ser disse dekkene igjen. De var betydelig dårligere enn de dekkene vi kjører med til vanlig.
Vettel sier han helt klart ville foretrekke at Pirelli fortsatte med dekkene som ble utviklet for 2019-sesongen.
Heller ikke Daniel Ricciardo forstår hva Pirelli forsøker å oppnå.
– De er ok – men de er trege. Jeg forstår ikke helt hva vi egentlig forsøker å finne ut. Kanskje den nye strukturen er tryggere etter det som skjedde på Silverstone, men fordekkene føles svakere og hadde mindre grep.
Hamilton: Vil gjerne hjelpe
Verdensmester Lewis Hamilton sier at han ikke vet hva svaret er når det kommer til å forbedre dekkene – men at han har forsøkt å hjelpe Pirelli under et møte med FIA tidligere i år.
– Jeg fløy til Paris som en representant for GPDA og satt sammen med FIA, teamene og Pirelli. Vi har ikke vært involvert i dette tidligere – og de har ikke lyttet til et eneste ord vi har sagt foregående år. Så vi gikk dit og fortalte hva vi mente. Deretter har det gått en rekke eposter frem og tilbake for å hjelpe dem. Likevel er det ikke bedre – så jeg vet ikke hva mer vi kan gjøre. Det handler om teknologi, og jeg vet ikke om det er slik at vi er på grensen av teknologien – eller om det er deres grense vi har nådd.
LES OGSÅ: Ny dekktest i Bahrain
Hamilton har også vært skeptisk til introduksjonen av 18-tommers hjul fra startet av 2018.
– Jeg mener at det F1 trenger er mindre marktyrykk og mer mekanisk grep, og det meste av det kommer fra dekkene. Det ser imidlertid ikke ut som det er i den retningen vi beveger oss. Naturligvis ønsker jeg ikke at sporten skal bevege seg bakover – så jeg tror det fortsatt er mange ting som kan gjøres.