FIA vil sette en stopper kopierer og strammer inn regelverket. De lover også å håndheve saker strengere – alt for å unngå flere Racing Point-saker.
Det som tidligere ble kalt for «listed parts» kalles nå LTC – eller Listed Team Components og er definert som «komponenter der design, produksjon og rettigheter er eid og/eller kontrollert eksklusivt av et enkelt team eller deres partner».
Denne listen inkluderer monocoque, frontstrukturer, luftinntak til bremser og aerodynamikk. Innenfor dette regelverket kan et team sette ut design av disse delene, slik Haas gjør til Dallara – forutsatt av at en del kriterier blir oppfylt.
LES OGSÅ: Kan stoppe Red Bull-planer
Blant dem er at teamet fortsatt har eksklusive rettigheter til disse delene så lenge de er en del av Formel 1, og at selskapet som gjør designet ikke kan verken designe eller produsere deler for et konkurrerende team – eller noen som jobber sammen med dem.
I tillegg til reglene for disse komponentene har man også tatt nye grep for å unngå kopiering.
Reglene er riktignok basert på et prinsipp om at «det er tillatt å bli inspirert av et design eller konsept og bruke informasjon som er tilgjengelig for alle» – men det er grenser også for dette.
Det er nemlig ikke lov å skaffe seg denne informasjonen gjennom såkalt «reverse engineering» som er regulert av fire punkter:
- Bruk av fotografier kombinert med programvare som konverterer dem til punkter, kurver, overflater eller som gjør at CAD-teknologi kan brukes til hente ut informasjon fra bildene.
- Bruk av 3D-teknologi i kameraer eller tilsvarende.
- Enhver form for skanning av overflater.
- All teknologi som prosjekterer punkter eller kurver på en overflate for å oppnå «reverse engineering»
Det har blitt mer enn antydet at enkelt team har brukt ulike former for 3D-skanning av bilene, blant annet har teamsjef i Mercedes, Toto Wolff, sagt at han har sett team – uten at han ville nevne navn – som har blitt sett bruke denne type teknologi på deres biler, både i og utenfor garasjen.
LES OGSÅ: Kimi: Ikke vanskelig å ta et år til
Det nye regelverket gir også FIA rett til å be om data og full historikk for deler som mistenkes å være et resultat av kopiering.
For å ha en ren start på det nye regelverket – vil alle deler som ble brukt i 2019 og og 2020 – uavhengig av spørsmål som har blitt stilt rundt hvordan de er tatt frem – nå være tillatt.
Det betyr at de delene som skapte bråket rundt Racing Point RP20 vil være lovlig i bruk neste sesong.
De nye reglene er langt strengere enn hva vi har sett i F1 noen gang. Nå setter man en klar strek mellom hva som er gjort tidligere – og sørger for en ny start for alle.