Etter at Honda varslet at de trekker seg etter neste sesong, har Red Bull jobbet knallhardt med å få på plass en løsning der de overtar og videreutvikler de japanske motorene. Ikke alle er like interessert i at det skal skje.
Red Bull har bedt om at motorreglementet fryses etter 2021 – det for å unngå å måtte bruke svært store ressurser på videreutvikling. Teamet har også varslet at de kan komme til å trekke begge sine to team fra Formel 1 om de ikke blir enige med de andre motorleverandørene.
Mercedes var raskt på banen og sa at de støttet ideen – Ferrari-sjef Louis Camilleri avviste forslaget.
LES OGSÅ: Mercedes kjøper seg opp i Aston Martin
Strider mot F1s DNA
– Vi er sterkt imot å fryse motorreglementet – det er i strid med DNAet til F1, sa Camilleri til italienske La Gazzetta dello Sport, – dette til tross for at jo nettopp det har vært tilfelle for F1 i mange år.
Ferrari CEOen sier at dette vil gjøre det vanskelig for F1 å nå målet de har satt seg for å nå et mål om bærekraft.
LES OGSÅ: Syv tilfeller av COVID-19 i Racing Point
– Allerede fra 2022 er det planlagt at vi skal introdusere 10 prosent etanol, men FIA ønsker å komme til 100 prosent så raskt som mulig, ideelt sett allerede året etter. Det betyr naturlig nok at man må videreutvikle flere motorkomponenter. Det er et svært vanskelig team, og vi snakker mye om dette med alle involverte parter.
Abiteboul: Vi har ombestemt oss
Teamsjefen i Renault, Cyril Abiteboul, har også avvist ideen – men med en annen begrunnelse.
– Om du hadde spurt meg for seks måneder siden, hadde vi presset enda hardere på for å redusere kostnadstaket – både når det kommer til utvikling av chassis, men også gjennom å fryse motorutviklingen. Den gangen var Honda og Red Bull Racing mot det – og vi aksepterte det. Etter det har vi vært svært opptatt med å utvikle motorplattformen som skal gjelde fra 2022. Om du spør meg i dag om hva jeg tenker om å fryse motorreglementet er den en helt annen enn den var for seks måneder siden. Vi har ingen intensjoner om å stoppe med utviklingen av hva som kan som kan bli en svært viktig plattform for oss.
Må ta et valg
Mange har sagt at Hondas beslutning om å forlate F1 skulle være et varsel for fremtiden til Formel1, og at vi ville se en helt annen motorteknologi fra 2026.
– Jeg tror ikke det kommer til å skje, men det er klart at utviklingen vil aksiellere behovet for å definere fremtiden til F1-motorene, sier Camilleri.
Han sier at FIA, Liberty Media og motorleverandørene må finne en balanse og felles mål – selv om det også kan komme i konflikt med målet om bærekraft og ikke minst hva det skal koste.
– Den siste faktoren har ofte blitt ignorert, og det skaper usikkerhet for alle. Vi må være sikre på at det å utvikle og levere motorer også er økonomisk interessant, sier Ferrari-sjefen.