Hva skal Red Bull og AlphaTauri gjøre når Honda trekker seg ut fra F1 etter neste sesong. Teamet posisjonerer seg for å kunne bli sin egen motorleverandør – og er ikke fremmed for å trekke begge teamene om ikke F1 fryser motorutvikling fra 2022. Samtidig jakter de ett av de beste hodene i bransjen.
Etter at Honda varslet at de ville trekke seg fra F1 etter 2021 har Red Bull jobbet for å ta over eierskapet og videreutvikle motorene selv. Det vil gjøre at de ikke trenger å være avhengig av et konkurrerende team – noe som kan gjøre det svært vanskelig å vinne mesterskapet.
En av nøklene til at dette ikke skal bli for dyrt for Red Bull, er at F1 igjen fryser motoruviklingen fra 2022.
I følge tyske AMS truer Red Bull med å trekke begge sine team fra F1 om ikke kravet innfris.
Ikke første gang
Det er slett ikke første gang Red Bull truer med å trekke teamene sine fra F1 som et resultat av motordiskusjoner. Også da diskusjonen med Renault var på sitt mest giftige – var Red Bull tydelige på at de slett ikke trengte å være i F1 – og at sporten trengte dem mer enn de trenge sporten…
LES OGSÅ: Silly season tatt til et nytt nivå
Forholdet mellom Red Bull og Renault var ekstremt giftig – og akkurat nå er de i prinsippet den eneste leverandøren som kan være aktuell som motorleverandør av de tre som står igjen. Selv etter at Honda kom om bord som motorleverandør har Red Bull truet med å forlate F1 til fordel for Le Mans. Den siste tiden har imidlertid Honda-motoren virkelig begynt å levere godt – og det var neppe en ønskesituasjon da beskjeden fra Japan ankom Østerrike.
Ønsker motorfrys fra 2022
Red Bull har en unik mulighet nå om de kjøper rettighetene til motoren fra Honda, og klarer å sette sammen et team som kan vedlikeholde og gjøre mindre utvikling av denne. Det som ikke vil være like lett er om F1 skulle endre motorreglementet etter 2022 noe som vil kreve store investeringer for å kunne henge med.
F1 planlegger å introdusere bruk av 20 prosent biodrivstoff fra 2022 – og fra 2023 ønsker man å bruke det de kaller «karbonnøytralt drivstoff». Det vil trolig kreve betydelig større investeringer og uviklingskostader.
For Mercedes er det trolig helt greit å fryse motoreglementet noen år fremover. Det samme gjelder etter alt å dømme også for Renault. For Ferrari er det trolig ikke like rett frem – og FIA og Liberty har lenge vært opptatt av å grønnvaske imaget sitt med lavere utslipp og mindre karbonavtrykk. Dermed kan en slik avgjørelse like gjerne handle om politikk som om hva som faktisk er fornuftig.
Jakter på Andy Cowell
Red Bull har som sagt truet med å forlate F1 tidligere også – samtidig ser det ut som om de tar et nytt og viktig steg mot å bli sin egen motorleverandør
Andy Cowell har i mange år vært Mercedes viktigste mann på motorsiden, noe som har bidratt til gjentatte seiere både for teamet og Lewis Hamilton. Nylig forlot han imidlertid litt overraskende Mercedes – men uten noen klar destianasjson.
I følge de siste ryktene skal Red Bull være svært interessert i signere Cowell for å ta ansvaret for den videre utviklingen av Honda-motorene under Red Bulls eierskap.
Marko vil imidlertid hverken bekrefte eller avkrefte ryktene:
– Jeg vet ikke – vi må se hva vi kan gjøre. Det er selvsagt avhengig av hva som er mulig for dette prosjektet. Om vi skulle velge å integrere det i Red Bull Technology, må vi selvsagt sørge for å skaffe oss de beste folkene, sier Marko.