Hjem Nyheter Reduserer kravet for superlisens

Reduserer kravet for superlisens

Som et resultat av pandemien tar World Motor Sport council grep og endrer kravene for en fører å få superlisens.

Den kommende F1-sjefen, Stefano Domenicali, har som leder for FIA Single-Seater Commission, vært tydelig på at det måtte komme endring i reglene for hva som skal til for å oppnå en superlisens.

– COVID-19 har gjort at mange serier sliter med å få gjennomført løpene, både av økonomiske og praktiske grunner. Det gjør at mange talenter får problemer med å komme seg oppover karrierestigen. FIA ser dette problemet, og ønsker å utvikle løsninger som gjør at både team og førere kan oppleve stabilitet selv i vanskelige tider som denne.

LES OGSÅ: Renault tilbake på pallen

Fra tre til fire år

På fredagens møte i World Motor Sport Council ble da også endringer innført. Det betyr at førerne nå har fått utvidet tidsvinduet for å score superlisenspoeng fra tre til fire år. Det er også sånn at det høyeste antallet poeng scoret i hvilke som helst tre år – av denne fireårsperioden som inkluderer 2020 – vil bli tatt med i vurderingen.

Samtidig blir det slik at førere som ikke har klart å score de 40 poengene som kreves, på grunn av omstendigheter som ligger utenfor deres kontroll, har rett til å få saken vurdert av FIA. Det kreves imidlertid at føreren har minimum 30 poeng, og at vedkommende har vist «enestående ferdigheter» i en formelbil for å bli vurdert etter denne nye regelen.

Selv om du må ha 40 poeng for å bli F1-fører, trenger du bare 25 poeng for å kunne delta i en fredagstrening.

Av dagens F2-førere er det fire førere som allerede har superlisens: Jack Aitkin, Mick Schumacher, Robert Swartzman og Guanyu Zhou. En fører som Nikita Mazepin, som skal være svært aktuell for Haas, har over 30 poeng, mens Luca Ghiotto, Artem Markelov og Marcus Armstrong allerede har passert 40 poeng.

LES OGSÅ: Atle Gulbransen – hvilken vei skal F1 gå?

Ekstremt kostbart

Det er ikke slik at når du har passert 40 poeng, så får du automatisk utstedt en superlisens.  Det er nemlig ikke akkurat gratis. Basiskostanden for 2020 er 556.509 dollar, i tillegg kommer 5.563 dollar per poeng du tok i forrige sesong. Som et resultat av dette er kostnaden for superlisensen til Lewis Hamilton i størrelsesorden 3.3 millioner dollar for årets sesong.

Kostnaden er også grunnen til at førere som ikke skal kjøre F1, ikke har superlisens – til tross for at de har nok poeng til å kunne ha en.

 

Slik opptjener du poeng til Superlisens:

Mesterskap 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Formula 2 40 40 40 30 20 10 8th 6 4 3
IndyCar 40 30 20 10 8th 6 4 3 2 1
Formula 3 30 25 20 15 12 9 7 5 3 2
Formula E. 30 25 20 10 8th 6 4 3 2 1
WEC (LMP1) 30 24 20 16 12 10 8th 6 4 2
Regional Formula 3 Europe 25 20 15 10 7 5 3 2 1
Super Formula 25 20 15 10 7 5 3 2 1
WEC (LMP2) 20 16 12 10 8th 6 4 2
DTM 20 16 12 10 7 5 3 2 1
Super GT 20 16 12 10 7 5 3 2 1
Regional Formula 3 Asia 18 14 12 10 6 4 3 2 1
Regional Formula 3 America 18 14 12 10 6 4 3 2 1
Regional Formula 3 Japan 18 14 12 10 6 4 3 2 1
IMSA (prototypes) 18 14 10 8th 6 4 2 1
WTCR 15 12 10 7 5 3 2 1
Supercars 15 12 10 7 5 3 2 1
NASCAR Cup 15 12 10 7 5 3 2 1
Indy Lights 15 12 10 7 5 3 2 1
W-Series 15 12 10 7 5 3 2 1
Formula Renault Eurocup 15 12 10 7 5 3 2 1
Euroformula Open 15 12 10 7 5 3 2 1
Super Formula Lights Japan 15 12 10 7 5 3 2 1
National Formula 4 12 10 7 5 3 2 1
AsLMS / ELMS (prototypes) 10 8th 6 4 2
WEC (GTE-Pro) 10 8th 6 4 2
WEC (GTE-Am) 10 8th 6 4 2
IMSA (GTLM) 10 8th 6 4 2
Asian Winter Series 10 7 5 3 1
National Formula 3 (non-FIA) 10 7 5 3 1
Indy Pro 2000 10 7 5 3 1
NASCAR National 10 7 5 3 1
Toyota Racing Series 10 7 5 3 1
International GT3 series 6 4 2
FIA Kart World Cup (Sen.) 4 3 2 1
FIA Kart Continental (Sen.) 3 2 1
FIA Kart World Cup (Jun.) 3 2 1
FIA Kart Continental (Jun.) 2 1