Valtteri Bottas tok starten på Mugello, men etter to dramatiske krasj, mange runder bak sikkerhetsbil og to rødflagg – men med ikke mindre enn tre stående starter er det få som husker at vi skulle feire Ferraris 1000ende løp.
Nok en gang ble det en bortimot perfekt dag for Mercedes, selv om Bottas nok ikke er særlig fornøyd med hvordan løpet utviklet seg. En som garantert er fornøyd er Alexander Albon, som sikret en meget god tredjeplass i tøff kamp med Daniel Ricciardo.
Løpet ble startet og det var Bottas som tok ledelsen foran Hamilton som slet i starten – men klarte å holde andreplassen.
Ferrari-fører Charles Leclerc gikk rett opp på tredje, etter at Verstappen fikk store problemer. Nederlenderen så ut til å ha en bra start, men etter bare noen meter begynte han å falle bakover i feltet og var nummer ti inn i den første svingen.
I neste sving ble Kimi Raikkonen presset mellom to andre biler – noe som gjorde alle tre dunket inn i Verstappen – og sendte ham ut i grusfellen akkompagnert av en teamradio som ikke var spesielt egent for små barn. Også vinneren fra forrige helg, Pierre Gasly, var involvert og måtte bryte løpet.
En annen som fikk problemer var Carlos Sainz Jr – han klarte imidlertid å holde seg på banen, men kolliderte med Vettel som fikk ødelagt frontvingen og måtte gå i pit.
For å rydde opp ble sikkerhetsbilen sendt ut på banen i seks runder. Bak den var det Bottas som ledet an foran Hamilton, Leclerc, Albon, Stroll, Ricciardo, Perez, Norris, Kvyat and Ocon. Russell klarte å navigere seg mellom ødelagte biler og lå som nummer 11 bak Magnussen, Latifi, Giovinazzi, Sainz, Grosjean, Raikkonen og Vettel.
På restarten kjørte Bottas rolig frem til startstreken før han ga full gass – men bak ham gikk det ikke like bra.
Trekkspilleffekten i feltet, gjorde at bilene som først hadde akselerert måtte bremse igjen. Det var det ikke alle som fikk til, noe som skapte en kjempekrasj med Latifi, Magnussen, Giovinazzi og Sainz der alle skal være glad for at ingen ble skadet. Dette sendte sikkerhetsbilen ut igjen, men det var så mye å rydde opp på startlangsiden, at løpet ble rødflagget.
I den perioden som gikk trakk Renault Ocon etter at det oppdaget store skader på bakbremsene hans. Det gjorde at det bare var 13 biler som stilte seg opp for en ny start.
Denne gangen var det Hamilton som var førstemann ut av den første svingen. Deretter ble det et løp der Leclerc stadig ramlet lenger bakover i feltet.
Med 15 runder igjen var det nok en gang en kraftig krasj, denne gangen Lance Stroll som etter alt å dømme punkterte på vei inn i en rask høyresving. Heldigvis uten skader på annet enn bilen til canadieren.
Dette førte til nok et rødflagg – og enda en lang pause.Klare for enda en start var alle på de myke dekkene som skulle holde bra på de gjenstående 11 rundene. Hamilton var igjen raskest, men Ricciardo klatret opp til andreplass. Det holdt ikke så lenge, men kampen mellom Bottas og Ricciardo gjorde at Hamilton fikk den avstanden han trengte.
Bak i feltet kjørte Albon fordi Perez, og satset alt på å utfordre Renault-føreren. På 50. runde klarten å passere Ricciardo på utsiden gjennom sving 1, uten at australieren hadde fart til å utfordre tilbake.
Mot slutten satte også Hamilton løpets raskeste runde, og Bottas måtte nøye seg med tredje. Ricciardo måtte nok en gang se seg henvist til fjerdeplass.