Allerede før denne sesongen ønsket Liberty og FIA og teste ut et nytt format for kvalifisering, men den gangen ble det stoppet av Mercedes. Nå forsøker de igjen.
To perioder med sikkerhetsbil og en tidsstraff for Hamilton ga oss et av de mest spennende F1-løpene på mange år.
Det har inspirert Ross Brawn og resten av de som bestemmer i Formel 1.
– Løpet viste hva slags underholdning vi får når feltet blir blandet, sier Brawn.
Ble stoppet av Mercedes
Mercedes mener imidlertid at forslaget om å erstatte kvalifiseringen med et sprintløp er en ren gimmik – og ikke fremtiden for Formel 1. Toto Wolff sier at disse endringene vil gjøre løpshelgene helt tilfeldige – og at en slik omlegging vil straffe teamene med den raskeste bilen.
Wolff viser til at i en undersøkelse blant F1-fans, var det bare 15 prosent som mente omvendt startrekkefølge var en god ide.
Ifølge BBC har imidlertid både Brawn og flere av teamsjefene dyttet på for å få testet ut ideen allerede denne sesongen, og at det kan brukes oftere i 2021.
Utfordringen er at dagens regelverk sier at alle regelendringer må vedtas enstemmig om det skal skje i sesongen, noe som betyr at Brawn og de andre må overbevise Mercedes, slik at det kan testes ut mot slutten av sesongen.
For dem er trolig det beste håpet at Mercedes sikrer seg både fører- og konstruktørtittelen mens det fortsatt er løp igjen nok igjen til at det kan prøves ut.
Concorde-avtalen åpner for endringer
Neste år kan det imidlertid bli en endring. Concorde-avtalen, som ble signert tidligere i år, fjerner nemlig dette kravet til enstemmighet. Den gjør det enklere å gjennomføre regelendringer kan skje inne i sesongen, vedtatt av det som kalles «super-flertall».
Brawn relanserte ideen om en omvendt startrekkefølge på F1 sin egen nettside tidligere i dag. Den innebærer at dagens kvalifisering erstattes av et sprintløp der startrekkefølgen er omvendt av VM-stillingen.
– Monza var en kandidat for et sprintløp med omvendt startrekkefølge da vi vurderte dette formatet tidligere i år. Dessverre kunne vi ikke gå videre med dette, men konseptet er fortsatt noe både vi og FIA ønsker å utforske de neste månedene og diskutere med teamene for teste år.
Han sier at et slikt opplegg vil gjøre at teamene må velge et annet oppsett for bilene sine.
– Akkurat nå bruker Mercedes et oppsett som gjør dem i stand til å sette raskeste runde, og deretter kontrollere løpet fra front. Om de visste at de måtte kjøre forbi, hadde de blitt tvunget til å endre oppsettet sitt. Vi fortsetter å evaluere nye formater for å skape bedre underholdning, samtidig vi beholder sportens DNA.