Fra denne helgen blir det forbudt med egne motorprogram til kvalifiseringen. Lewis Hamilton og Valtteri Bottas tror utslagene vil bli minimale.
Før løpet på Monza stiller Lewis Hamilton spørsmål ved hva som er den egentlige årsaken til forbudet.
FIA har sagt at årsaket til forbudet mot egne program under kvalifisering var at man ønsket mer kontroll på hva teamene gjør med motorene sine.
Hamilton sier at han er lei av at diskusjonen om politikk fra de andre teamene.
– Jeg finner det litt morsomt at FIA sier at grunnen var at de kunne holde kontroll på bruken av motorene. Men så kommer Red Bull og sier at det var de som hadde presset det igjennom – og de har jo en helt annen grunn til å ønske det.
Red Bull tror de vil komme nærmere
Helmut Marko hos Red Bull har vært helt tydelig på at Mercedes vil tape på det nye regelverket.
– Om du ser på Q1 og Q2 holder vi nesten følge. Men plutselig i Q3 så smeller det – det betyr at forskjellen på de to programmene er betydelig, selv om det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye det vil utgjøre.
Marko tror også at forbudet vil gjøre det vanskeligere for Renault å holde følge med dem.
– Renault har en relativt bra kvalfiseringsinnstilling – men i løpene er de svakere enn oss.
Han sier at en ting som ikke har blitt vurdert, er hvorvidt Mercedes vil kunne ta ut ytterligere av motorene sine i løpet uten at de går over grensen for bensinforbruk.
– Vi er sikre på at det nye tekniske regelverket vil bringe oss nærmere dem. Det er begrenset hvor lenge de kan kjøre med høyere ytelser, drivstofforbruket vil også spille en viktig rolle. Så langt har vi ikke hatt noen løp for forbruket har vært kritisk for oss – selvsagt har vi vært nødt til å ta hensyn, men det har ikke gått ut over løpet. Det er vanskelig å si hvordan vi ligger an i forhold til Mercedes, men det er logisk at jo mer krefter du henter ut, jo mer drivstoff bruker du.
Tror forskjellen blir minimal
Både Hamilton og teamkompis Valtteri Bottas tror at imidlertid at forskjellen vil være helt minimal.
– Det er naturlig at vi taper litt – men det er ikke hele bildet. Jeg tror alle vil tape, noen mer enn andre – men ingen vet hvor mye.
Han får støtte fra Bottas. Han sier at forbudet vil åpne opp for motorprogram som er bedre i løpet, dette fordi slitasjen på motorene i kvalifiseringene vil bli mindre.
– For å være helt ærlig tror jeg forskjellene i kvalifiseringen blir minimale. Til gjengjeld tror jeg at vi kommer til å få fordeler i løpet, det virker som om vi kan sette enda bedre tider i løpet med et bedre motorprogram.
Tror konkurrentene blir skuffet
Williams-fører George Russell tror at de som forventer at det nye forbudet skal ramme Mercedes, kommer til å bli skuffet.
– Om det gir en effekt, er det å gi dem ytterligere bedre tider i løpet. Så om ideen var å gjøre dem mindre konkurransedyktige – kan det ende opp med å gjøre det motsatte. Antagelig vil vi se at tiden blir et tidel eller to dårligere på lørdag, men det kommer trolig til å gjelde for de andre også.
Russel tror at Mercedes vil ende opp med å tjene på endringen i løpet på søndag.
– Det Mercedes ha gjort med motorene, som tillater oss å kjøre med svært høy effekt gjennom hele løpet, er meget imponerende.
Tror det kan gå utover holdbarheten
En annen med Mercedes-motor (og kanskje litt mer ifølge enkelte) – Sergio Perez, tror at sjansene for motorhavarier kan bli større denne helgen, som følge av at teamene vil forsøke å presse mer ut av motorene på søndag.
– Vi vet ikke hvor tøft motorene kan brukes i løpet, og jeg er sikker på at dt vil ramme oss i kvalifiseringen. Det blir interessant å se hvor mye vi tjener på det i løpet, sammenlignet med de andre. Vi må vente å se hvordan det går. Denne banen er meget tøff for motorene, så det kan fort være at det ryker en motor eller to i løpet av helgen. Det blir interessant å se hvordan det utvikler seg mellom teamene.