Denne racehelgen på Spa står i sterk kontrast til fjorårets seier for Charles Leclerc. Deler av forklaringen ligger selvsagt i motorforliket med FIA i fjor – men årsakene er – som alltid i Formel 1 – svært komplekse.
Årets sesong har vært en katastrofe for Ferrari – hadde det ikke vært for en svært heroisk innsats av Leclerc i flere av løpene – hadde det sett enda verre ut enn det gjør. Helgen på Spa har imidlertid vist at manglende fart på de lange strekkene kan gjøre de neste løpene på Monza og Mugello svært vanskelige for de røde.
SE HAMILTONS POLE-RUNDE MED FULL TELEMETRI
At svakheten ved årets Ferrari ville bli tydelige på Spa var ingen stor overraskelse – men at det skulle være så store problemer som vi har sett denne helgen – var nok likevel tøffere enn de selv hadde trodd. Strengt tatt var det bare så vidt de to Ferrari-førerne kom seg videre fra Q1 på lørdag.
Mister mye fart på langstrekket
Sammenligninger av tiden fra i fjor til i år viser at en fører som Sebastian Vettel taper halvannet sekund på langstrekkene – men til gjengjeld taper Ferrari mindre tid gjennom de langsomme svingene. Det forklarer hvorfor en fører som Leclerc er tregere enn i fjor, selv om samtlige andre team har forbedret seg.
Her er forskjellen på tid i kvalifiseringen fra 2019 til 2020:
Williams -4.080s
AlphaTauri -3.705s
McLaren -2.409s
Racing Point -2.215s
Renault -2.042s
Mercedes -2.030s
Red Bull -1.912s
Haas -0.900s
Alfa Romeo -0.397s
Ferrari +0.477s
Et forsøk på løsning
Ferrari-motoren ble undersøkt nærmere av FIA i 2019. Det ble aldri felt noen dom, men Ferrari og FIA inngikk et forlik som medførte at Ferrari måtte redusere effekten på motoren for å sikre at den tilfredsstilte kravene til bensingjennomstrømming.
Ferrari har aldri innrømmet at de har gjort noe galt – men samtidig er det ingen tvil om at resultatet er en reduksjon av topphastigheten på mellom 9 og 12 kilometer i timen opp Kemmel, og drøyt 5 km/t over start/mål.
Marktrykket bidrar til å redusere toppfarten på rettstrekkene. Ferrari forsøkte flere innstillinger gjennom helgen, problemet var at når de reduserte marktrykket så hadde de problemer med å få dekkene til å fungere.
LES OGSÅ: Red Bull vil ikke endre konsept
Binotto var da også ute på fredag kveld og sa at de hadde problemer med å finne riktig temperaturvindu.
En langt enklere forklaring, ifølge nettstedet The Race, var det rett og slett et problem at bilen rett og slett ikke fant grep med lavt marktrykk, og at Ferrari måtte gå tilbake til originaloppsettet.
– Det kom som en overraskelse til sportsdirektør Laurent Mekies til nettsiden.
Han sier at de forsøkte svært mange oppsett gjennom fredag og lørdag, for å få bilen til å fungere bedre.
– Men ja, vi måtte gå tilbake og lyktes bedre på kvalifiseringen enn vi ville ha gjort ellers.
Løsningen var trolig å ha mer bakvinge, noe som gjorde at begge Ferrari-førerne var bedre i midtsektoren, men at de tapte mye tid i den raske førstesektoren og mot slutten.
Vanskelige baner venter
Utfordringen til Ferrari er altså at om de reduserer marktrykket for mye for å øke hastigheten, så mister de for mye i svingene. Det blir altså et valg mellom to onder, og det blir ikke lettere når vi kommer til Monza og Mugello.
Monza er den raskeste banen på sirkuset, mens Mugello – som er Ferraris egen bane – har en svært lang strekke og noen svært raske svinger.
Sebastian Vettel, som denne helgen endte som nummer 13, en plass foran teamkompis Charles Leclec, sier at teamet bare må riste av seg skuffelsene og se fremover.
LES OGSÅ: Atles blogg – en sesong for historiebøkene
– Det var vanskelig å finne en brukbar fart denne helgen. Vi har lært mye, og nå må vi være rolige og ikke frustrerte. Det er helt vanlig å bli frustrert, men det hjelper ingenting. Men vi må ta det med ro, være realistiske og ikke forvente mirakler. Den pakken vi har nå er den vi har, og vi må fokusere på å gjøre det beste ut av det, sa Vettel etter løpet på Spa.
Han sier at teamet har to svært viktige helger foran seg.
– Neste løp er på Monza, det betyr mye for oss, og vi må bare fortsette å kjempe.
Nok en gang stilte imidlertid Vettel spørsmål ved strategien, da Leclerc ble tatt inn i pit for andre gang.