Fortsatt mangler Red Bull og Max Verstappen det siste for at han virkelig kan utfordre Mercedes i kampen om VM-tittelen. Likevel har teamet og Adrian Newey klokketro på designprinsippene for RB16.
2020 har vært året da mange har hevdet at F1-biler med «high rake» – har nådd sitt maksimale potensiale. «Rake» definerer vinkelen på høydeforskjellen mellom frontvingen og bakvingen. Den brattere vinkelen som danner grunnlaget for Red Bull-bilen har ifølge Newey vært den beste måten å skape maksimalt marktrykk.
LES OGSÅ: Mercedes dominerte – Renault imponerte
McLaren er et av teamene som har vurdert å endre sin bil – fordi de tror det ligger større potensial i løsningen som Mercedes har valgt.
– Selv om filosofien rundt high rake nødvendigvis er død, er det nødvendig å ta et steg tilbake å se om det kanskje kan være smart å se på en annen løsning – og vi har noen ideer som vi ser på akkurat nå, sier teknisk sjef for McLaren, James Key.
Fortsatt tro på konseptet
Hos Red Bull har de selvsagt observert debatten, og Helmut Marko sier at de fortsatt mener filosofien til Adrian Newey er den rette.
– Vi ser på dette – men ettersom Newey mener at dette er den mest effektive løsningen, så holder vi oss til den inntil videre. Når topp tre, og Max er en av dem, passerer resten av feltet med en runde, så det er neppe konseptet det er noe galt med.
Selv om ikke sesongen har startet helt som Red Bull ønsket, har de nå funnet ut av noe småproblemer med RB16. Marko sier at de er på rett vel for å kunne redusere avstanden opp til Mercedes.
– Hele teamet er i fyr og flamme. Det vi gjorde da vi fikset bilen i Ungarn var helt fantastisk – vi gjennomførte tre pitstop i Spania under to sekunder. Det har gitt en boost til hele organisasjonen.
Ettersom teamene ikke kan designe helt nye biler til 2021, sier Marko at de kommer til å bruke store ressurser på å forbedre dagens bil nå, ettersom de kan ta med disse forbedringene inn i 2021.
– Det blir svært små endringer av bilene inn mot neste sesong, derfor vil vi fortsette å pushe utviklingen gjennom hele året.
Stadige oppgraderinger
Denne helgen stiller Red Bull Racing med ytterligere oppgraderinger av årets bil – men både fredagens trening og kvalifisering viser at styrkeforholdet mellom dem og Mercedes er omtrent det samme.
Marko sier at teamet har gjort store endringer siden de første testene i Barcelona.
– Under testingen i Barcelona var på på versjon 1 – mens da vi kjørte det første løpet i Østerrike var vi allerede på versjon 6. Det betyr at all vår utvikling ble basert på CFD, vindtunnel og gjennom simuleringer. Men noe har skjedd og vi sliter med at vi ikke opplever det marktrykket som vi teoretisk sett skulle ha hatt.