Da alle 10 teamene signerte Concorde-avtalen ble det også klart at Haas blir i F1 – i hvert fall frem til 2025 – til tross for at ryktene gikk om en tidlig exit.
Haas debuterte i Formel 1 i 2016 og var svært konkurransedyktige fra start. På samme måte som vi ser at Racing Point har utnyttet samarbeidet med Mercedes, valgte Haas samme strategi med sin partner Ferrari.
Det har imidlertid ikke vært bare suksess hos Haas, og både denne og fjorårssesongen har vært svært vanskelig, likevel har altså eieren Gene Haas valgt å gå videre med prosjektet.
– Jeg tror Gene har sett på Formel 1 og fortsatt ser det som en riktig måte å gjøre navnet hans kjent på, ellers ville han ikke ha gjort det. Det funker fortsatt, og i tillegg elsker han sporten. Selvsagt er det store kostnader, men med det nye regelverket vil det bli mer interessant for mindre team, sier Günther Steiner til Motorsportweek.com.
Steiner sier at teamet fungerer bra – selv om resultatene mangler.
– Til tross for dårlige prestasjoner fungerer teamet bra. Kostnadstaket bør sørge for at konkurransen blir tettere – kanskje ikke fra første år – men på sikt. Det at inntektene også fordeles på en mer rettferdig måte er selvsagt bra for de små teamene. Det er et steg i riktig retning, for å sikre at en dag kan alle være med å kjempe om seieren, sier Steiner.