Ledelsen på Istanbul Park er sikre på at banen vil passere FIAs krav til godkjenning og sier de har tatt godt vare på banen det siste tiåret.
Det er ni år siden Formel 1 sist var i Tyrkia og Istanbul. Før det hadde de vært en fast del av kalenderen fra 2005 til 2011, men da Bernie Ecclestone skrudde opp prisen, var det ikke stor nok lokal interesse til å kunne forsvare kostnadene.
Banen er nå er tilbake på 2020-kalenderen, men mangler fortsatt en gyldig FIA Grade 1 lisens – den de hadde utløp nemlig i 2017. Dermed må banen evalueres igjen, for å kunne få en ny godkjenning. Det betyr en full gjennomgang i henhold til oppdaterte krav for avkjøringssoner, drenering, kerbs og øvrig sikkerhet.
Eid av leiebilfirma
Ledelsen for banen sier imidlertid at de har full kontroll før det som kommer, og ikke er bekymret for gjennomgangen. Banen ble overtatt av Intercity i 2013 – et selskap som driver med leiebiler og som bruker store deler av anlegget til parkering. De har også utviklet banen til track days, kjøretrening, sykkelkonkurranser og ulike arrangementer i regi av bilprodusenter – blant dem Porsche som har sitt «Driving Experience center» på banen.
Med støtte fra den svært mektige tyrkiske presidenten Erdogan, har Intercity jobbet i mange år med å få F1 tilbake til landet – og har altså etter alt å dømme lykkes i en sesong der sporten har lett etter alternative baner.
LES OGSÅ: Fire nye løp på kalenderen
– Helt siden vi tok over banen i 2013 har vi jobbet med å få Formel 1 tilbake til Tyrkia. Vi er ekstremt fornøyd at arbeidet vårt har gitt oss suksess. I mellomtiden har vi tatt godt vare på Intercity Istanbul Park – en av landets mest verdifulle investeringer. Vi gleder oss til å jobber med å få på plass et arrangement som sørger for at Istanbul får den oppmerksomheten den fortjener fra resten av verden, sier Vural Ak, som er styreleder for Intercity.
LES OGSÅ: Alle 10 teamene har underskrevet Concorde-avtalen
Har vært klare i 9 år
Han sier at selskapets arbeid med å drifte anlegget, og holde det oppdatert har vært helt avgjørende for å overbevise FOM om en retur til Istanbul.
– Helt siden vi tok over Intercity Istanbul Park, har vi gjennomført 300 dager med eventer, treningsprogram og festivaler knyttet til motorsport, trafikksikkerhet og bilindustrien. En av nøkkelfaktorene for at ledelsen for Formel 1 valgte å inkludere Istanbul på 2020-kalenderen, er at vi gjennom de siste ni årene, også når det ikke har vært løp, alltid har holdt banen i drift og vært klar til å arrangere løp når som helst, sier Ak.
Tyrkia Grand Prix skal etter planen kjøres 15. november.