Et forbud mot egne motorprogram for kvalifiseringen vil ikke bli innført før Italia Grand Prix på Monza.
Opprinnelig var planen å innføre forbudet allerede fra løpet i Belgia, men ettersom teamene trenger mer tid på tilpasse seg regelendringen er det nå utsatt med en uke.
Allerede i forbindelse med Spania Grand Prix gjorde FIA teamene oppmerksom på at de ønsker å forby muligheten til å kjøre et optimalisert kvalifiseringsprogram for motorene. Målet med endringen har i stor grad vært å redusere fordelen Mercedes har vist på kvalifiseringene så langt i år.
LES OGSÅ: Slutten på familieeide F1-team
Det har vært svært vanskelig for FIA og kontrollere at teamene har holdt seg innenfor regelverket som et resultat av mange ulike og svært komplekse motorstyringsprogrammene. Derfor sier det nye regelverket at samme program skal rukes av teamene både under kvalifisering og i løpet.
Utsatt til Monza
Et nytt teknisk regulativ ble utstedt tidligere denne uken, men flere av teamene var bekymret og ønsket mer tid til å implementere endringene.
FIA har gitt etter for dette, noe som gjør at vi ikke vil se resultater av det nye regelverket før Italia Grand Prix på Monza.
Sist helg sa løpsdirektør Michael Masi at han var sikker på at de nye reglene vil kunne følges opp og håndheves.
– Vi er overbevist om at det lar seg gjøre, om ikke ville vi ikke ha innført dette. Jeg vet at det tekniske teamet har lagt ned enormt mye arbeid, og at de har jobbet tett sammen med de fire motorleverandørene for å få deres tilbakemeldinger.
Vil det svekke Mercedes?
Til tross for at mange mener at regelendringen først og fremst er innført for å svekke Mercedes, mener teamsjef Toto Wolff at teamet i stedet kan tjene på dette.
– Om Formel 1 ønsker å forby enkelte motorprogrammer, tror jeg dette vil hjelpe oss i løpet. Om du kan unngå skader på motoren i de få rundene du kjører i Q3 – vil sjansene for problemer under løpet reduseres betydelig. Fem runder i kvalifiseringsmodus, gis oss 25 runder med ekstra ytelser i løpet, og det er trolig noe som vil påvirke resultatene våre. Du må også huske at selv om det skulle påvirke oss mer enn de andre, noe jeg ikke tror det vil, og det bare er noen tideler – er jeg sikker på at det også vil påvirke de andre på samme måte.
Wolff sier de er helt på marginene når det kommer til hvor mye ekstra de kan hente ut av motoren.
.- Om vi blir begrenset i kvalifiseringen, så blir vi sterke i løpet.