Max Verstappen hadde ikke vært i stand til å fullføre Storbritannia Grand Prix uten det siste stoppet – det sier teamsjef Christian Horner.
Red Bull tok inn Verstappen til et ekstra pitstopp helt mot slutten av løpet, noe som ga ham muligheten til å sette på de myke dekkene og sikre dagens raskeste runde. Samtidig gjorde utviklingen i løpet at han kunne ha vunnet løpet etter Hamiltons punktering. Nå sier imidlertid Horner at Verstappen trolig hadde lidd samme skjebne som de to Mercedes-førerne om han ikke hadde gått inn for å skifte dekk.
Dekket som vi tok av bilen hadde nærmere 50 kutt – så det er ingen tvil om at det har vært igjennom vrakdeler på banen, sier Horner.
Både Hamilton, Bottas og Carlos Sainz Jr. punkterte på de siste rundene av løpet.
LES OGSÅ: Bolt stoppet Hulkenberg
– Om vi hadde blitt ute, kunne vi også ha tapt andreplassen med samme problem som Lewis, Carlos Sainz og Bottas. Det var helt på grensen – og vi skal være fornøyd med å tatt det valget – i stedet for å irritere oss over det vi kanskje tapte.
Horner var svært fornøyd med andreplassen.
– Du kan selv velge om du ser glasset som halvfullt eller halvtomt. Vi tjente på at Bottas punkterte – de hadde en raskere bil enn oss i dag. Vi holdt på å bli felt av det samme selv. Om Hamilton hadde dette problemet en runde tidligere, hadde ting sett annerledes ut. Det er aldri bra å tjene på andres ulykke, men jeg synes ikke vi kan være misfornøyd med hva som skjedde her i dag.
Hamilton tror karbonrester har skylda
Horner får støtte av Lewis Hamilton som selv punkterte inne på siste runde. Han sier at punkteringen kom som en overraskelse, og at han følte han hadde god kontroll på slitasjen.
– Jeg er overbevist om at det var vrakrester. Det lå mye igjen på banen fra en bil foran meg, det kan ha vært Kimi, han mistet vingen sin – og den ramlet av rett foran meg på en av rundene. Etter sikkerhetsbilen var det masse som lå igjen gjennom Maggots og Becketts. Jeg tror ikke det ble ryddet skikkelig opp. Dekken fungerte helt fint frem til da, jeg tror fortsatt jeg kunne pushet mer og satt noen enda raskere runder – men heldigvis gjorde jeg ikke det. Når vi ser fremover må vi se om vi kan gjøre dette bedre, men for å være helt ærlig så tror jeg at vi tok vare på dekkene var helt riktig.
Pirelli forventer svar innen tirsdag
– Vi vil selvsagt undersøke hva som skjedde de siste rundene. Det er for tidlig å konkludere så tidlig, sier motorsportsjef hos dekkprodusenten, Mario Isola.
Han sier at mye tyder på at vrakdeler på banen var årsaken.
– Det kan være høy dekkslitasje så klart, dekk med 38 runder eller mer på denne banen blir svært slitt. Men det betyr ikke at det er årsaken til punkteringen. Det kan være deler fra frontvingen som Kimi la igjen på banen. Det er derfor vi ikke bare kan undersøke de dekkene som faktisk punkterte, men også andre dekk som ble brukt de siste rundende for å se etter kutt eller andre ting som kan forklare hva som skjedde.
Isola sier at noen førere hadde dekkslitasje opp mot 100 prosent – men ønsker at de skal ha det klart før neste helg, da planen er å kjøre med de mykere dekkblandingene.
– Vi har mulighet til å gjøre analyser i laboratoriet vårt her på banen. Vi har ikke all verden med tid til å undersøke dette med løp allerede neste helg – men vi håper å ha noen klare svar i morgen, eller senest på tirsdag.