Arrangørene av Brasil Grand Prix stiller spørsmål ved avlysningen av løpet – og sier det setter både dem og byen Sao Paulo i en svært vanskelig situasjon.
Sist fredag ble det klart at det ikke vil bli kjørt løp på det amerikanske kontinentet – noe som betyr at løpene i både Brasil, USA, Mexico og Canada blir avlyst.
Sjefen for løpet på Interlagos, Tamas Rohonyi, har jobbet med arrangementet i 40 år, sier at de ønsket at løpet skulle gå som planlagt – men at de ble informert denne uken om at løpet ikke ville kjøres i 2020.
Brevet fra FOM henviste til antallet smittede av COVID-19 – og at fem av teamene hadde betenkeligheter med å reise til Brasil.
Relasjonen mellom Interlagos og den nye rettighetshaveren, Liberty Media, har vært vanskelig helt siden de tok over. Liberty fant ut, etter at de hadde kjøpt rettighetene, at det i avtalen mellom banen og Bernie Ecclestone, lå en avtale om at de ikke skulle betale for å arrangere løpet fra 2018 til 2020.
Liberty-sjef Chase Carey har vært klar på at de ønsker å forlate Interlagos, fortrinnsvis til fordel for et nytt løp i Rio de Janeiro.
I følge Motorsport.com sier Rohonyi at 2020-løpet bare kan avlyses som følge av force majeure, og mener at smittesituasjonen ikke er så ille som det blir hevdet, også sammenlignet med andre land.
– Avlysningen kom ikke overraskende på oss, men jeg må si at begrunnelsen og det som ligger bak, ikke er en forklaring vi kan akseptere. De snakker om smittesituasjonen i Brasil – men det er som å sammenligne California med Florida i et land som Brasil.
Han sier at de hele tiden har rapportert tall videre til FIA via sin medisinske ansvarlige – som også er nestleder i kommisjonen.
– Om du ser på tallene for Sao Paulo eller i hele Brasil, så ser du at situasjonen er bedre enn England. Så når vi får beskjed fra FOM – så er det noe som ikke stemmer. Det er akkurat som om de har funnet en unnskyldning for å avlyse løpet.
Rohonyi sier at avlysningen fører til store tap for byen, og sier at det også kan få et juridisk etterspill ettersom det er brukt offentlige midler på å oppgradere banen og områdene rundt. Han frykter selvsagt at disse investeringene nå er gjort til ingen nytte – og at siste løp er kjørt på Interlagos.
– I vårt tilfelle, og jeg tror det er tilsvarende for Mexico City, så kjører vi på en offentlig bane. Det betyr også at det er det offentlige som har ansvar for at banen holder standarden som settes av Formel 1. Bare å år har vi brukt 8 millioner dollar på å oppgradere banen. Hele paddocken er ny, og det er gjort mange ting som ikke synes, men som likevel er viktig som avløp og nye sanitærfasiliteter.
Han er redd for at myndighetene vil komme etter han og resten av arrangørene, nå som det ikke blir løp Sao Paulo.
Når Motorsport.com konfronterer ledelsen i F1 med uttalelsene fra Rohonyi – er svaret at man «på grunn av den vanskelige situasjonen rundt COVID-19 må gjøre det som er nødvendig for å redusere faren for smittespredning.