Svenske Marcus Ericsson mener Formel 1 valgte feil sikkerhetsløsning – og mener IndyCar-løsningen hadde vært en bedre løsning for både førere og publikum.
Påstandene om at halo ville ødelegge utseendet på F1-biler, at det ikke ville være mulig å se førerne og ikke minst at sikkerhetseffekten ville være marginal. I dag har nok holdningene endret seg mye – og haloen har blitt en naturlig del av F1-bilens design.
På veien mot sikrere F1-biler, var også aeroscreen – utviklet av Red Bull Advanced Technologies – var også et aktuelt alternativ.
Den tidligere F1-føreren Marcus Ericsson er en av de som har testet begge deler, og han mener løsningen med aeroscreen som brukes i IndyCar hadde vært et bedre valg.
Svensken var nylig involvert i en ulykke på Iowa Speedway der han mener han ble reddet av skjermen.
– Det var en skrasj mellom Herta og Veekay. Jeg hadde fokus på å unngå bilene, og rapporterte til teamet at bilen ble truffet av noen vrakdeler, men at jeg ikke trodde det var noe alvorlig. Det var ikke før jeg så reprisene at vi så at en stor del treffer skjermen. Det så ikke bra ut, men det hadde sett enda verre ut om ikke aeroscreenen hadde vært der. Det viser at IndyCar gjorde riktig valg når de valgte mellom halo og aeroscreen. Det har allerede vist seg etter kort tid, sier Ericsson til «The Race».
Han sier at løsningen med beskyttelsesskjermen burde innføres i Formel 1.
– Jeg mener det er steg opp – jeg ser for meg at både F1 og andre europeiske racingseriene bør følge etter. Halo fungerer godt for store objekter, men det er helt klart dårlig beskyttelse for mindre deler.