Som forventet protesterte Renault igjen på de to Racing Point-bilene etter helgens Ungarn Grand Prix, og det forventes at det samme skjer igjen om to uker på Silverstone.
Nå har Ross Brawn uttalt seg i saken, og han ser ut til å tendere til å være enig med Racing Point.
Brawn som selv har vunnet flere mesterskap med Benetton, Ferrari og sitt eget team – som senere ble Mercedes – var alltid kjent for å presse grensene.
Uttalelsene fra Brawn gir lite håp for at Renault skal få gjennomslag for protestene sine:
– Det å kopiere er standard i Formel 1. Alle team har, under normale forhold, fotografer som tar tusenvis av bilder som brukes til analyser av bilene – nettopp for å kopiere de beste ideene. Vi pleide å gi våre fotografer en handleliste, innrømmer Brawn.
Han sier at Racing Point bare har tatt dette til neste steg – og gjort en svært grundig jobb.
– Om jeg spurte hver eneste tekniske sjef i paddock om å rekke opp hånda om de aldri hadde kopiert noe annet – ville du ikke sett en eneste hånd i været. Jeg har definitivt kopiert andre. I fjor hadde Racing Point tilgang til, og kunne bruke luftinntaket fra bremsene på 2019-modellen av Mercedes fordi det ikke var en av delene på listen. I år er de en del av listen, så du må designe dine egne. Det er imidlertid ikke sånn at Racing Point kan glemme den kunnskapen de fikk ved å bruke luftinntakene fra Mercedes i fjor. Jeg mener det er helt ulogisk å tro at de kan slette minnet sitt. Det blir et svært vanskelig problem å løse for FIA-ekspertene.