Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: «En harry sport i utakt med tiden»

Atle Gulbrandsen: «En harry sport i utakt med tiden»

Formel 1 er en harry sport i utakt med tiden kan vi lese i Aftenposten. Kanskje vi ikke kan forvente annet i et land hvor kunnskapen om bilsport er skremmende lav.

(Denne teksten ble redigert 03.08.20)

Helt fra jeg var på mitt første Formel 1-løp i Frankrike som åtteåring, og begynte å abonnere på britiske Autosport like etter, er det spesielt én ting som har irritert meg, og det er den enorme forskjellen på motorsportens omdømme i Norge og resten av verden.

I Norge blir motorsport, delvis med rette, beskyldt for å være harry. For det er ikke til å stikke under en stol at det er elementer i norsk motorsport som ikke har gjort omdømmet av sporten mer «i takt med tiden», for å bruke Aftenpostens ord. Men bare fordi noe av det som er mest «harry» opp gjennom årene har fått mye oppmerksomhet i Norge, så betyr ikke det at motorsport generelt, og Formel 1 spesielt, kan kalles «harry og i utakt med tiden».

Vi skal ikke lenger enn til Sverige for å finne en helt annen verden. Der kjører Prins Carl Philip Porsche Cup sammen med det ultraprofesjonelle STCC-sirkuset hvor svenske bilimportører og industribyggere som Poker Wallenberg stiller med egne team og med tusenvis av VIP-gjester på tribunen. Også i Danmark er kongefamilien aktive i bilsport, den danske Le Mans-føreren Tom Kristensen ble flere ganger kåret til Årets Idrettstutøver og Formel 1-føreren Kevin Magnussen er i dag landets mest populære idrettsutøver.

Hva som er harry og ikke, vil alltid være en subjektiv vurdering. For noen vil alt annet enn å bo på Grünerløkka uten førerkort, fornekte vitenskap med å spise økologisk mat og kjøpe brukte klokker på Fretex være harry. Og det kan sikkert hevdes, som Aftenposten antydet, at både Rolex (vulgært, muligens?) og Red Bull (ikke spesielt bra for helsa) er harry også. Samtidig er dette to varemerker som for meg er alt annet enn harry. Red Bull har sannsynligvis vært den største økonomiske bidragsyteren til trendy ekstremsport som snowboard, skateboard, surfing og terrengsykkel – og Red Bull er den desidert største sponsoren i internasjonal motorsport. Rolex er kjent som en av verdens mest glamorøse klokkeprodusenter, og de sponser kun fem nøye utvalgte idrettsgrener; golf, tennis, sprangridning, seiling – og motorsport.

Det er altså i dette selskapet motorsport hører hjemme internasjonalt. Men i Norge blir selv Formel 1 – spydspissen i internasjonal motorsport – kalt en «harry sport i utakt med tiden» av en av landets største aviser.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det var i forbindelse med en podkast om TV-serier, at Aftenposten blottla sin kunnskapsløshet for hele Norge. Et panel av tre kulturjournalister hadde vurdert Netflix-serien om Formel 1, Drive to Survive.

Selve vurderingen var det lite galt med, selv om det var tydelig at ingen av de tre i podkasten hadde særlig greie på Formel 1, men det kan man heller ikke forvente. Selve serien fikk en vurdering midt på treet, og jeg synes de tre programlederne hadde noen gode poenger om hvordan serien kunne ha blitt enda mer spennende. Og det er alltid interessant å høre hva folk utenom «menigheten» egentlig mener om vår sport.

Om det var de tre programlederne eller desken til Aftenposten som klarte å senke seg ned på Se & Hør-nivå med å kalle Formel 1 for en «harry sport i utakt med tiden», vet jeg ikke, men jeg er altså så uenig i den påstanden som det er mulig å bli.

OK, det er elementer i Formel 1 som er kritikkverdige, og som sikkert kan kalles både harry og i utakt med tiden, men dette er ikke verre i Formel 1 enn i stort sett alle andre internasjonale idrettsmesterskap. Ja, Formel 1 kjører løp i land hvor menneskerettigheter ikke akkurat står i sentrum og får kritikk fra for eksempel Amnesty International. Men det er nok ikke verre enn det kommende Fotball VM i Qatar. Ja, det er noen suspekte sponsorer i Formel 1, men det er heller ikke unikt for motorsporten og er dessverre et resultat av at «penga rår» i internasjonal idrett.

Men hvilken annen idrett bruker nå milliarder av kroner på å utvikle teknologi som gjør at vi vanlige bilister kommer til å forurense mindre i fremtiden? Jo, det er motorsport, hvor man i Formel 1 har utviklet de mest drivstofføkonomiske hybridmotorene i verdenshistorien eller Formel E som nå setter fart på utviklingen av både elmotorer og batterier, slik at det blir enklere å kjøre utslippsfritt i årene som kommer. Formel 1 har lansert en plan for å bli karbonnøytrale innen 2030. En rekke konkrete tiltak er allerede presentert, og mitt tips er at de neste motorene i Formel 1 kommer til å revolusjonere utviklingen av miljøvennlig transport.

For det er ofte slik når alle de kloke hodene i motorsport bestemmer seg for noe. Da kan det skje revolusjonerende ting som å utvikle skivebremser, ABS-bremser, speil, laserlys – eller nå i koronapandemien, hvor Formel 1 team har utviklet og produsert respiratorer mye raskere enn ved vanlig produksjon.

I utakt med tiden? Jeg tror ikke det.

Faktum er at motorsport på høyt nivå er den mest miljøvennlige idretten i verden, for ingen annen idrett utvikler teknologi som gjør at vi kommer til å forurense mindre i fremtiden. Ikke nok med det, motorsport er kanskje den mest likestilte idretten også.

I motorsport konkurrerer nemlig kvinner og menn mot hverandre på like vilkår, og selv om det er noen år siden sist en kvinne kjørte i Formel 1, så er det mye som tyder på at det snart kan skje igjen.

Nå har nemlig Formel 1 lansert sin kampanje «We race as one», hvor de skal jobbe for mer mangfold, og mer inkludering. Dette gjelder både blant førere og teammedlemmer for øvrig, og en rekke konkrete tiltak er satt inn for å rekruttere folk med forskjellig hudfarge, forskjellig kjønn og forskjellig seksuell legning. Under årets første Formel 1-løp i Østerrike stod det store bannere med «End Racism» rundt banen, Mercedes har byttet farge til sorte biler, en rekke biler hadde regnbuefarger på og samtlige F1-førere stilte seg opp før start for å markere sin motstand mot rasisme.

I utakt med tiden? Jeg tror ikke det.

I seriepodkasten til Aftenposten var det en som hang seg opp i «bikinidamer i Monaco». Jo da, det kan sikkert være en og annen dame i bikini på en av yachtene i havna, men det er altså tre år siden at Formel 1 bestemte at såkalte «grid girls» tilhørte fortiden. At beslutningen kom mange år for sent skal jeg si meg enig i, men det er altså ingen «bikinidamer i Monaco» i offisiell F1-regi lenger.

Internasjonalt er motorsport generelt, og Formel 1 spesielt, ansett for å være noe helt annet enn harry og i utakt med tiden. Det er ansett som en sofistikert idrett, hvor noen av verdens flinkeste ingeniører utvikler teknologi som er bra for verden, en idrett som verdens sterkeste merkevarer ønsker å assosiere seg med og en idrett som i stor grad tar samfunnsansvar.

Jeg har imidlertid gitt opp at kunnskapsløse nordmenn, hvorav noen jobber i Aftenposten, noen gang kommer til å forstå dette.

PS:
Formel 1-sesongen er endelig i gang, og det har vært to gode løp i Østerrike. Og snart er det løp i Ungarn! Alt om disse løpene kan du høre i podkasten Viaplay Motor Pod som du finner på Smartpod, Spotify, Google og Apple!

PS2:
Noen legger kanskje merke til at jeg konsekvent kaller Formel 1 for idrett og ikke sport, i motsetning til Aftenposten. Forklaringen på det er enkel. Det eksisterer ingen forskjell på sport og idrett, og det er kun de nordiske språk som forsøker å lage et kunstig skille mellom de to begrepene.

 

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.