Diskusjonen rundt «den rosa Mercedesen» startet allerede under tesing i Barcelona. Nå har Renault levert inn en formell protest mot designet til Racing Point etter løpet tidligere i dag.
At likheten mellom årets Racing Point RP20 og fjorårets Mercedes er slående er det ingen tvil om. Når vi i tillegg ser farten teamet har hatt de to racinghelgene så langt, så er det ingen tvil om at teamet har tatt et stort skritt fremover.
Racing Point har heller ikke lagt skjul på at de har basert designet på Mercedesen, men har hele tiden benektet at de har brutt reglene.
Sergio Perez og Lance Stroll avsluttet på sjette og syvende plass – men Perez kjempet om fjerdeplassen med Alex Albon helt til han fikk ødelagt frontvingen og mistet også en plass til Lando Norris på den siste runden.
Daniel Ricciardo lå lenge på sjetteplass, men måtte se seg forbikjørt av de to Force India-bilene mot slutten av løpet og endte som nummer åtte.
Renault hevder at Racing Point bryter artikkel 2.1 and 3.2 i FIA Formula 1 Sporting Regulation, men også paragraf 1, 2a) og 2b) i tillegg 6 i samme dokument.
Artikkel 2.1 sier at alle deltagere i F1 må tilfredsstille F1s tekniske og sportslige regelverk, mens artikkel 3.2 sier at deltagerne må sørge for at bilene deres tilfredstiller alle krav om lovlighet og sikkerhet.
I tillegg 6 står det at et team bare kan brukes «opplistede deler» og at om et team setter ut design og produksjon av deler, kan det ikke være til en konkurrent.
På denne listen finnes flere deler knyttet til sikkerhet, som beskyttelse ved kollisjon, eksos og ulike karosserideler.