Klagen som Red Bull la inn mot DAS-systemet til Mercedes er avvist. Dommerne sier det ikke er grunnlag for å klage.
Det innovative styringssystemet ble først vist under testing tidligere i år, og tillater Lewis Hamilton og Valtteri Bottas å justere spissingen på forhjulene.
Mange av konkurrentene har stilt spørsmål om systemet er lovlig, men Mercedes hadde tett kontakt med FIA under utviklingene – og fikk godkjent det de gjorde. Det ble imidlertid tidlig klart at en presisering av regelverket gjør DAS ulovlig i 2021.
Red Bull var tydelige før starten som skulle vært i Australia, at de ville protestere på systemet så snart det ble brukt på trening eller kvalifisering.
Etter at Mercedes nå brukte systemet på begge sine biler på trening 1 og 2 i går – la Red Bull inn en protest og henviste til to punkter i det tekniske reglementet.
Allerede i natt kom det en avgjørelse fra dommerne at de har avvist protesten.
Den tekniske ledelsen hos Red Bull med Adrian Newey i spissen, hevdet at DAS bidro til å endre aerodynamikken på bilen til Mercedes, i tillegg til at det var en justering av bilens hjuloppheng.
Mercedes har hele tiden hevdet at DAS ikke er en del av demper eller hjuloppheng, men at det er en tradisjonelt styringssystem som også kan justere spissingen på forhjulene.
Dommerne er enig med Mercedes, selv om de sier at det «Ikke er et tradisjonelt system – men at det ikke kan sees på som en del av hjulopphenget til bilen».
«Vi anser DAS til å være en lovlig del av styringen, og bygget for å tilfredsstille de reglene som finnes for hjuloppheng og aerodynamikk», heter det i uttalelsen.
Det betyr at Mercedes også vil bruke DAS under resten av årets første løp, men Red Bull kan selvsagt anke avgjørelsen.