Endelig kan vi si det vi har ventet på i fire måneder. Det er er «RACE WEEK»!
På fredag braker det løs med treninger fra Red Bull Ring i Østerrike, og på søndag er det endelig klart for årets første Formel 1-løp – nesten fire måneder forsinket på grunn av koronaviruset Covid-19.
Dette blir en spesiell sesong. Kalenderen blir uvanlig, det vil kjøres flere løp på den samme banen, det kjøres uten tilskuere, startgrid og premieutdeling blir annerledes og risikoen for at det kan skje noe i løpet av sesongen som gjør at opprinnelige planer må endres er stor.
Likevel tror jeg alle er glade for at sesongen endelig skal i gang, og vi akspterer at alt blir annerledes i 2020 – og kanskje 2021 også, for alt vi vet. Det viktigste er tross alt at det blir kjørt løp, og at disse vises på TV.
Foreløpig er åtte løp klare, men det blir flere. Personlig håper jeg på noen nye baner som Portimao, Mugello, Imola eller «ovalen» i Bahrain. Det hadde vært morsomt i en sesong som uansett blir spesiell.
Det skal også bli spennende å se på styrkeforholdet mellom team og førere i denne sesongen. Vil det være som på vintertestene i Barcelona, eller er det noen som har brukt den ufrivillige pausen bedre enn andre?
Lewis Hamilton og Mercedes er forhåndsfavoritter, men de første banene det skal kjøres på kan favorisere Max Verstappen og Red Bull. Og hvem av førerne har forberedt seg best. Hamilton har brukt mye tid på fysisk trening og engasjert seg i kampen mot rasisme, mens Max Verstappen har brukt uttallige timer på iRacing. Og hva med Vettel, som nå er i sin siste sesong for Ferrari? Blir det hans siste sesong i Formel 1 også, og at han planlegger å bruke mer tid på hytta i 2021?
Som jeg har nevnt tidligere er jeg en stor fan av Liberty Media, og jeg mener de grepene de har gjort de siste dagene for å jobbe for mer mangfold og mindre diskriminering i motorsport er veldig bra. Fra før har de lansert sin plan om å bli karbonfrie. Alt dette er helt riktige grep å gjøre, men det stiller også en del spørsmål hvordan Formel 1 har tenkt til å forholde seg til ulike vertskapslands forhold til menneskerettigheter og diverse kontroversielle sponsorer.
Det blir også spennende å følge Dennis Hauger til helgen. Det er selvsagt ingen enkel oppgave å være nykommer i Formel 3 i en sesong hvor de nesten ikke har fått testet på forhånd. Men som Dennis selv sier; det er andreårsførerne som har mest press på seg i det som blir en kortere sesong enn vanlig.
Jeg kan knapt vente, og vi sender selvsagt alt fra Formel 1, samt Formel 2, Formel 3 og Porsche Supercup på V Sport og Viaplay denne helgen.
Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen
Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.